NY: Den utvidede og renoverte flyplassen i Sälen får alle i fjellregionen til å forvente stor vekst i årene som kommer.

Flysatsing gir jubel for gigantisk hytteområde

Utbyggingen av Sälen flyplass sprenger positivitetsbarometeret i Trysil.

Publisert Sist oppdatert

Ved juletider åpner Scandinavian Mountains Airport i Sälen, fem mil unna Trysilfjellet. Med forlenget rullebane og ny terminal blir kapasiteten på fire fly av typen B737 eller A320 samtidig. Altså opp mot 800 passasjerer samtidig, har administrerende direktør Brett Weihart uttalt. Han regner med 60.000 passasjerer i 2020 og en vekst på 25.000 til 40.000 passasjerer årlig etter det.

– Flyplassen blir i så fall en av de største regionale flyplassene i Nord-Sverige, og det kan komme godt med for å imøtekomme den økende interessen på kontinentet for skireiser i svenske og norske fjell, påstår han.

Plasseringen i Sälen gir gjestene lett tilgang til over 250 heiser og skibakker i Trysil, Sälen og Idre alene. Dette, og et stadig voksende overnattingsbehov gjør at private aktører har lagt en milliard svenske kroner i spleiselaget til flyplassen. Skistar, det svenske selskapet som eier skianleggene i Hemsedal, Trysil, Sälen, Åre og Vemdalen, har alene spyttet inn rundt 100 millioner. Hotellkongen Tommy Backner hos Högfjällshotellet i Sälen svarer med en investering på 120 millioner svenske kroner og 100 nye hotellrom. Han tror på vekst i de dype skoger.

– Vi har 1.800 senger fordelt på Sälens Högfjällshotell, leiligheter og Gammelgården. Vi står foran en spennende utvikling med Mountains Airport, melder han.

I tillegg bladde Sveriges regjering i 2014 opp 250 millioner i investeringsstøtte for å skape vekst, arbeidsplasser og flere fastboende.

– Sälen, Trysil og Idre er Nord-Europas største friluftsområde, og regjeringen vil utvikle det for å skape jobber gjennom turistnæringen. Fly er nødvendig for å lokke europeiske turister, sa næringsminister Annie Lööf blant annet den gangen.

Daglig leder Gudrun Sanaker Lohne i Destinasjon Trysil er sikker på at veksten også kommer til norsk side av grensen, og snakker om at vi går mot en ny tidsregning – altså før og etter åpningen av flyplassen. Hun kjenner styrken til Trysilfjellet kontra mange andre skidestinasjoner.

– Vi har et veldig bra familieprodukt, veldig fine bakker og gode fasiliteter i tilknytning til disse. Det er svært enkelt å være gjest her med ski inn ski out nesten overalt. I tillegg ligger det to store hoteller midt i bakken og det finnes alle typer kategorier av hytter og leiligheter. Så ja, vi har stor tro på flyplasseffekten her, sier hun.

Les også: Bygger 2000 nye hotellrom midt i bakken

80 prosent av de kommersielle gjestene i Trysil er utenlandske. Danske og svenskene utgjør godt over halvparten, nordmenn tar bronseplassen.

– Vi har også vokst veldig i England, Russland og Tyskland de siste årene. Vi får solide tilbakemeldinger fra engelske gjester og der er vekstpotensialet stort, og vi kommer til å videreutvikle konseptet vårt for tyskerne, påpeker hun.

– Hvorfor reiser tyskere til Norge for å stå på ski når de kan kjøre bil til Alpene?

– Blant annet fordi skianleggene her er mye mer barnevennlige. Det er særlig nordtyskere som har tatt båten Norge, men snart kan de fly. Få skianlegg på kontinentet har så kort transfer fra flyplass til bosted som Trysil, dermed er det enkelt for folk å komme hit. Vi er dessuten sikre på at flyplassen kommer til å bety at flere gjester som nå bare kommer om vinteren, også vil besøke oss flere ganger gjennom sesongen, sier Sanaker Lohne.

Hun understreker at selv om reiselivsnæringen er den store arbeidsplassen og utvikleren i bygda, er ringvirkningene solide i alle bransjer.

– Alle som tilbyr tjenester til reiselivsnæringen vokser på dette, som renhold, regnskap og vaskerier. Og ikke minst byggebransjen og håndverkere som nyter veldig godt av utviklingen her. Dessuten er det mange turister som legger igjen mye penger på andre aktiviteter enn skiaktiviteter. Her kan vi videreutvikle fjellet med flere heiser og bakker, noe som betyr enda flere gjester og vekst i servicebransjen og selvsagt flere restauranter. Det ligger store fremtidsmuligheter i Trysil og flyplassen vil realiserer enda mer investeringsvilje, understreker hun.

I 2016 hadde Trysil 850.000 kommersielle gjestedøgn, hvorav 765 000 var om vinteren. Administrerende direktør Bosse Halvardsson i Skistar Norge og destinasjonssjef i Trysil har uttalt at femårsplanen etter flyplassåpningen er å trekke 100.000 nye gjester til de fire kommunene i flyplassregionen; Sälen, Idre, Trysil og Engerdal.

INTERNASJONALT: Sälen Trysil airport blir et viktig bidrag for å få enda flere internasjonale turister til regionen.

Også ordfører Erik Sletten i Trysil ser frem til at flyplassen åpner nærmere nyttår.

– Vi er godt vant med internasjonale gjester, men er selvsagt klare til å ta imot enda flere. Flere besøkende betyr økt behov for ansatte i flere næringer, for det er ikke bare reiselivsnæringen som blomstrer, sier han og poengterer at det i de neste ti årene skal investeres fire milliarder kroner i bygdas utvikling. Men han er også glad for at folketallet vokser igjen.

Les også: Ingen grenser for investeringsvilje

– Trysil har hatt den tradisjonelle distriktsnedgangen siden 1960-tallet, og i 2015 var vi på det laveste. Men siden da har det flyttet inn mange nye folk som søker hit for arbeid i tilknytning til reiselivet. Vi er 100 flere netto nå enn da, men det reelle tallet er rundt 300 nye innbyggere når vi trekker fra fødselsunderskuddet. Dette er mye for oss, og at trenden har snudd er selvsagt viktig, påpeker han.

Ordføreren har ikke noe tall på hvor stor andel at flypassasjerene som vil ta turen fra Sverige, men er sikker på at den blir betydelig.

– Det skyldes at overnattingsstrukturen vår med mange hoteller og leiligheter er spesielt aktuelt for flygjester. Og med tanke på å forsvare milliardinvesteringene er det grunn til å tro at næringen satser mer og mer på aktiviteter året rundt. Og da må de ha flere helårs arbeidsplasser som igjen gir grunnlag for flere helårs bosettinger. Så ja. Vi ser optimistisk på fremtiden, sier han.

Daglig leder Jonas Karlsen i Innlandet Næringsmegling hilser også flyplassen velkommen, men tror fritidsmarkedet stikker av med det aller meste av veksten.

– Trysil blir åpenbart en mer attraktiv destinasjon, men det blir neppe bygd en ny næringspark der på grunn av flyplassen. Imidlertid kan det nok smitte over på utviklingen i Elverum, der det allerede skjer mye på grunn av trafikken til Trysil. Slikt skjer langs riksvei 3, 4 og 25, E6 og E16. Disse veiene er generatorer til stadig økende handelsrettet utvikling, sier han.

Karlsen ser dessuten at optimismen brer seg i hele regionen nettopp på grunn av de store motorene som Trysil, Hafjell, Kvitfjell og Sjusjøen.

– Dette er viktige destinasjoner for hele innlandet, og som genererer både direkte og indirekte arbeidsplasser. En flyplass vil være med på å øke betydningen av disse, men som sagt tror jeg ikke på vekst i tradisjonell næringseiendom, påpeker han.

Fakta

Scandinavian Mountains Airport er initiert og eid av lokalt næringsliv. Det er fleste svenske aksjonærer, her er de norske:

Norske FjellbyggRadisson Blu Mountain Resort & ResidencesRadisson Blu ResortSkitorgetTrysilfjell UtmarkslagDestinasjon TrysilDestinasjon Femund Engerdal

Powered by Labrador CMS