Oppfordrer til kritikk

Etatsleder Ellen de Vibe oppfordrer de som har kritikk av Plan-og bygningsetaten til å komme med den.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det var i en åpen høring om Plan- og bygningsetaten før påske at Olav Thon hevdet at kritikere av etaten forfølges. Nå er det for så vidt ikke så nytt, Thon har flere ganger uttalt seg kritisk om Oslos planmyndigheter, og denne høringen var intet unntak i så måte.

Ellen de Vibe (se foto) avviser imidlertid blankt overfor NEnyheter at offentlige kritikere av etaten risikerer “represalier” i kommende byggesaker. 

– Ring meg– Tvert imot, jeg imøteser innspill til meg og min ledergruppe. Ring meg, send meg en mail, eller ta det via vårt serviceklagemottak i Kundesenteret. Det er viktig å få frem vår rolle, og vi skal ivareta flere hensyn. Ikke alle er like fornøyde med oss, men jeg setter pris på kritiske kommentarer, sier de Vibe til NEnyheter.

– Det er alltid nyttig med kontakt fra næringslivsaktørene når de er frustrerte over noe, vi har alltid noe å lære. Vi trenger næringslivsaktørene for å samarbeide og få innspill til å ta gode beslutninger.

– Hvorfor tror du at Olav Thon kommer med en slik påstand?– Thon er en frittalende mann. Og jeg vil føye til at vi synes boligprosjektet hans i Dronningens gate, Skippergata og Karl Johans gate er spennende. Dette er et eksempel på et Thon-prosjekt som neppe kan sier å ha fått «represalier».

Vår rett– Dere er kritisert for å være for detaljopphengt, og at saksbehandlingen oppfattes som vilkårlig?– Vi behandler veldig mange saker med forskjellig innhold og omgivelser. At saksbehandlingen varierer, ser jeg egentlig som et godt mål på enhetlig saksbehandling. Jeg mener det er et eksempel på det motsatte av overdreven regelstyring. Kvaliteten ligger i detaljene. Noen oppfatter vår innblanding som utidig, men vår rett til å mene noe om forhold som estetikk og byutvikling er faktisk regulert gjennom Plan- og bygningsloven.

– Vi pleier å si at byen bygges med andres byggeklosser, men vi gir premissene, sier Ellen de Vibe.

I ryggmargen– Hvor stort problem er gjennomtrekk av saksbehandlere og mange ferske medarbeidere?– Det er to forhold her. Det er bra at de som tilsettes i det private næringslivet har regelverket i ryggmargen. Da møter etaten gode samarbeidspartnere i enkeltsaksbehandlingen. På den annen side er det krevende med opplæring av mange nyansatte.

– Hva er vurderingen etaten gjør av seg selv?– Det vil alltid være noe ved vår virksomhet som kan bli bedre. Men fylkesmannens behandling av klagesaker viser en meget lav omgjøringsprosent, også sammenliknet med andre kommuner. Det er imidlertid en utfordring å sikre god nok servicekvalitet når vi mottar en stor mengde saker samtidig. Derfor må vi alltid jobbe med å bli bedre, sier Ellen de Vibe.

Foto: Plan- og bygningsetaten

Powered by Labrador CMS