Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det første merkevaresenteret i Norge åpner i Vestby 3. juni med mange kjendiser i de 35 butikkene og to spisesteder. Dette er historien om noe som kunne gått helt galt. Kjøpesenterstopp og finanskrise i 2008 kunne ha knust planene og sendt den tidligere OL-gullvinneren og hans forretningspartner Trond Vegard Brattlie ut i gjeldssumpen. Men tålmodighet, stahet og hardt arbeid brøt ned hindrene og ga Vestby kommune et tilskudd på 170 nye arbeidsplasser. 250 millioner er investert i dette unike prosjektet.
Fra nesten-fall til seier
– Det kunne blitt som et fall i siste indre, i stedet ble det en seier, smiler en stolt Søndrål før han må løpe på enda et møte, denne gang med et reklamebyrå. Mye skal på plass før senteret åpnes. Den 12 500 kvadratmeter store kaken er bakt. Bare pynten gjenstår. Nesten tre års arbeid skal nå gi avkastning.
Søndrål er prosjektets gründer og frontfigur med ansvar for forretningsutvikling og å skaffe leietakere.
– For meg er det også en stor personlig seier å ha fått dette til. Tomten var ferdig regulert, og gravearbeidene var i gang da kjøpesenterstoppen kom i 2008. Da begynte en slitsom prosess, men med støtte fra Vestby kommune vant vi kampen senhøsten 2008. Så kom finanskrisen, det ble vanskelig å få byggelån, samtidig som lysten til å etablere seg minket sterkt. Det var mye hal-i-og-dra før alle leiekontraktene var på plass. Vi har måttet ringe leietakere både 15 og 20 ganger før de tok telefonen.
30-70 prosent rabatt hele året
Men nå har de ikke bare tatt telefonen, de har skrevet kontrakt og er klare for å selge varene sine på senteret i Vestby, 25 minutter sør for Oslo, og ikke langt fra Tusenfryd. Konseptet Factory Outlet Center, som først ble utviklet i USA på 70-tallet, bygger på at merkevareprodusenter selger sine varer med fra 30 til 70 prosent rabatt hele året i sine merkevarebutikker i et kjøpesenter med minst 50 prosent originale merkevarebutikker, i eller nær en storby.
Konseptet kom til Europa på 90-tallet, først i England. I Sverige er det to Outletsentra, i Danmark er det ett. Vestby har bra beliggenhet i forhold til premissene: Ikke langt til Oslo, ikke langt fra en flyplass (Rygge), gode kommunikasjoner til der folk bor, og nær en hovedvei.
Bare plass til ett senter i Norge
Konseptet bygger også på at det bare skal være én times bilkjøring for en befolkningsmengde på ca. 1,5 millioner i regionen. Norwegian Outlet har 1,7 millioner. Derfor er det bare plass til ett Outletsenter i Norge, sier daglig leder for senteret, siviløkonom Einar Sørland. Han forteller om stor interesse for de 170 nye jobbene i Norges største samling av originale merkevarebutikker. Selv har han jobbet tett med et outletkonseptfirma i Washington for å få alt riktig.
– Dette handelskonseptet vokser raskest i verden, nest etter Internetthandel. Mange av merkevarebutikkene som åpner her, er svært attraktive arbeidsgivere, derfor har mange har lyst til å være med på dette.Nå gleder både han, Brattlie, Søndrål og styreleder Endre Glastad seg til åpne senteret med sine 35 butikker i festantrekk, før hverdagen begynner.
– Det er da vi ser om dette blir bra butikk for eierne av Norwegian Outlet. Leietakerne har akseptert høyere leie enn det som er vanlig i Vestby. De sammenligner nok med leiepriser i andre Outletsentra, og da kommer vi gunstig ut, sier SørlandIkke så rart, kanskje, for leietakerne er merkevarekjeder med global profil. Av norske merkevareprodusenter finner vi Helly Hansen, Bergans og Norrøna, alle med utsalg på flere Outletsentra i Europa.
Mest klær og sko
90 prosent av butikkene vil selge klær eller sko. Read-butikken vil selge bøker, filmer og musikk. Analyser viser at snittkundene besøker et Outletsenter 4-6 ganger i året, blir der en halv dag og handler mye. Dette er ikke et sted man sykler til. Det blir rikelig med parkeringsplasser både ute og inne. Handlegaten blir ikke overbygd, men skjermet med store baldakiner. Her er man ute i frisk luft, forteller Sørland.
– Frykter dere konkurranse fra kjøpesentrene på Ski og Vinterbro?
– Nei, kjøpesentrene i nærområdene konkurrerer ikke direkte med oss. Vi skal skape en følelse av Bogstadveien og Oxford Street. De enkelte butikkene skal ha sin egen farge for å skape et Outletfeeling.
Fortus, en felles lommebok
Ådne Søndrål er ikke fersk i finansverdenen. Han har jobbet i First Securities og drev et hotell på Geilo. I fjor sommer etablerte han Fortus sammen med Trond Vegar Brattlie, siviløkonom med finansiell kompetanse og flink til å skaffe penger, sier Søndrål, som eier halvparten av Fortus, mens Brattlie eier den andre halvparten.
– Fortus er vår felles lommebok. Finansiell kompetanse er viktig for å forstå det kommersielle innenfor eiendom. Men vi skulle gjerne hatt større finansielle muskler. Vi håper Vestby-satsingen kan gi oss dem. Eiendomsutvikling har gitt mersmak, og det er viktig å forstå det man gjør. Nå har vi fått opsjon på en næringstomt på Rudshøgda, så får vi se. Vi skal utvikle bygg for Umoe Catering, som skal leie av oss og åpne og drive Burger King-utsalg. Prosjektering og bygging setter vi bort til profesjonelle.
Inspirert av Bjørn Dæhlie
Søndrål er inspirert av jaktkameraten Bjørn Dæhlie.
– Bjørn har vært flink, jeg er imponert over hva han har fått til. Han har det både i hodet og beina. Vi jakter sammen. Vilt. Vi snakker ikke mye business da, det går heller i jakt og vin.
– En fordel å ha bakgrunn fra toppidretten?
– For meg har det vært en fordel å ha det sinnelaget jeg har med fra toppidretten, dette å ville lykkes, dette å ha en ukuelig tro på at det skal gå bra, ha guts og se at verdiene skapes underveis. Du må også tåle å gå på trynet.