– Vi har hatt en drømmestart, og vi føler allerede at det er en suksess, sier Molander.
14.000 kvm med design
House of Oslo holder hus i det gamle Vika Torget. Senteret har tradisjonelt hatt problemer med å skape god butikk for leietagerne, og det har derfor vært knyttet stor spenning til det nye senteret som åpnet dørene for snart en måned siden. På 14.000 kvadratmeter har man samlet alt innen design, interiør og livsstil. Senteret er det første spesialiserte varemagasinet innen design her i landet. Det største trekkplasteret er nok danske Illums Bolighus som valgte Oslo da de skulle etablere sin første butikk utenfor København.
– Illums Bolighus selger over budsjett, så de er fornøyd, sier Molander.
Ser lyst på det
Senterdirektøren forteller at alle butikkene i senteret har hatt en formidabel oppgang etter rehabiliteringen og etter at de nye butikkene kom inn.
– De butikkene som har vært her hele tiden har hatt en økning på godt over 50 prosent de første ukene, sier Molander.
Han tror ikke dette bare vil være et blaff som forsvinner så fort den første nyforelskelsen har lagt seg. 20.000 mennesker bor eller jobber i umiddelbare nærhet. I tillegg ligger Nationaltheatret stasjon, Tjuvholmen, Aker Brygge og hovedinnfartsåren fra vest bare et par steinkast unna. Når området er ferdig utbygget forventes det en dobling i antall mennesker som bor eller jobber i der, Senterdirektøren har derfor store ambisjoner for neste års omsetning.
– I år ender vi på 250 millioner kroner. Neste år skal vi opp i 425 millioner, sier Molander.
Skreddersydd
Men hva er det som gjør at en senter kan fra å være dårlig butikk til å bli kjempebutikk på bare noen uker? Molander mener svaret er enkelt.
– Når man ligger i sentrum, må man gi kundene noe de ikke får på sentrene utenfor byen. Man kan ikke komme med de samme kjedebutikkene. Da får man ingen kunder, sier han.
En annen forklaring eller i alle fall et supplement kan være at vi nordmenn bruker dobbelt så mye penger på interiør våre danske og svenske venner. Sammen med Storebrand bestemte derfor Aberdeen Property Investors seg for å rendyrke designkonseptet. Nå har de bygget opp et senter som har et varetilbud det ikke finnes maken til