– Vi veldig glade for at vi har fått på plass en så god miks av spisesteder og forretninger på Ø. Hvert enkelt konsept vil møte ulike behov og fylle ulike sosiale funksjoner på det som blir Oslos eneste innendørs torg, omkranset av høye trær og stemningssatt av en naturlig belysning som endrer seg gjennom døgnet og gir publikum en følelse av å være ute, selv når de koser seg inne i varmen midt på vinteren. Vi er overbevist om at vi har samlet et lag som har alt som trengs for å gjøre Ø til en deilig møteplass for byens mange innbyggere og tilreisende, sier Trond Rusten, prosjektdirektør i Rom Eiendom.
Les også: – Skal løftes tilbake til fordums storhet
Innenfor den unike rammen som det restaurerte Østbanehall-bygget vil bli, kommer Ø til å bestå av totalt seks restauranter, to kaffebarer, fire butikker, en isbar, turistinformasjonen, et hotell og et matmarked.
Her er oversikten over alt som kommer på Ø:
Brazzeria blir en fransk-italiensk restaurant som vil forene det franske brasseriet og den italienske pizzeriaen med både klassiske franske retter og steinovnsbakt italiensk pizza. Med stor respekt for både franskmennenes og italienernes stolte mattradisjoner, vil kjøkkenet til Brazzeria tilby en rekke fristende retter som spenner over hele spekteret – fra de helt enkle og over til de mer raffinerte matopplevelsene.
Les også: Hovedstaden for 200 år siden
Les også: Evig byggeplass rundt Oslo S
Spuntino Focacceria og Bar blir tilknyttet Brazzeria og vil ligge ute i selve hallen. Her kan man spise et raskt, lite måltid hele dagen eller man kan ta med seg en Spuntino-pose på vei til toget eller jobb. Signaturretten blir Pizza Al Taglio, rett fra steinovnen, slik man får den i Roma.
Opland Burger & Steak vil servere “Homestyle burgers, smoked barbecue and steaks from the farm” alt tilberedt på trekullgriller. Restauranten har også en egen bar med øl- og vinrom, samt moderne møterom som de leier ut til både bedrifter og privatpersoner.
Les også: Soppen, Epleskrotten og Likkista
Fjøla blir en restaurant med norske råvarer i fokus. Fjølas kjøkkensjef blir Christer Rødseth, et av Norges mest lovende kokketalenter. Tross sin unge alder, har han som commis blitt kåret til verdensmester i kokkekunst to ganger.
Royal Gastropub vil tilby et rikholdig utvalg av øl, både lokalt brygget og fra mange av verdens kontinenter. Her serverer de kortreist håndverksøl fra sitt mikrobryggeri i Nydalen, og god og real pubmat som kjøttrike hamburgere og sprø fish n´chips.
Les også: Slik kan Royal Christiania bli
Bella Bambina, drives av mesterkokk Ole Jonny Eikefjord og ligger vegg i vegg med hotellet. Bella Bambina serverer hjemmelaget pasta og klassiske italienske retter.
Yo! Sushi blir et sted med sushi av høy kvalitet – tilberedt på stedet og servert i et forrykende tempo. Sushien serveres på bånd foran gjestene, som selv velger hva de ønsker – en serveringsmetode som kalles kaitenzushi i Japan.
Les også: Eniro til Havnelageret
Les også: Sentrumshandelen går ned
Steam Kaffebar er opptatt av kvalitet i alle ledd. De vil jobbe for å gi deg den beste kaffeopplevelsen og satser stort på høy kvalitet og barrista-kunnskap i kombinasjon med lav terskel og hyggelig service.
Isbaren Ben & Jerrys mål er å lage den aller beste isen på den aller snilleste måten. Det gjør de gjennom en bærekraftig meieriproduksjon, bruk av frittgående høner, klimanøytral produksjon og bruk av Fairtrade-sertifiserte ingredienser.
Dropsen er spesialist på sjokolade, som fører den fineste handlagede konfekten og andre sjokoladespesialiteter fra hele Europa og verden forøvrig. Dropsen kan tilby over 1500 forskjellige sorter og er kjent for stor bredde og dybde i sortimentet.
Les også: Paleet gjenåpner
Flavours food market blir et matmarked med ferske kvalitetsprodukter på hele 500 kvm. På Flavours får du både spennende ingredienser til å lage mat hjemme og ferdige måltider til å ta med eller nyte til lunsj. Flavours tilbyr blant annet ferske brød og andre bakervarer, salat, frukt og grønt, og ferdige måltider.
Blomsterglede blir en fagbutikk som tilbyr sine tjenester innenfor både blomster, inne- og uteplanter. Her lager de alle sine buketter selv, så de holder seg friske og flotte så lenge som mulig.
Les også: Marks & Spencer til Oslo
L’Occitane vil tilby hudpleieprodukter og dufter som er inspirert av gamle tradisjoner fra Provence og landene rundt Middelhavet. En perfekt gavebutikk, med produkter som er basert på naturlige og økologiske ingredienser med sporbar opprinnelse.
Oliviers&Co har spesialisert seg på høykvalitets olivenolje og kulinariske spesialiteter fra Middelhavslandene. Oliviers&Co er mer enn butikk – det er et sted for dialog om mat og matkultur.
Comfort Hotel Grand Central Station tilbyr sentral overnatting midt i hjerte av Oslo. Hotellet holder åpent i hele ombyggingsperioden, og har et sterkt konsept med kvalitet på de områdene som betyr noe for gjestene.
Les også: Pizzakjeden Domino´s jakter lokaler
Les også: Disse kjedene vurderer Norge
VisitOSLO blir hovedstadens offisielle besøks- og informasjonssenter for byens besøkende og innbyggere. Her vil man ha mulighet til å benytte seg av både digitale medier og tradisjonelle samtaler for å få informasjon om hva som skjer i Oslo.
Oslo Gift Shop kommer til å dele lokaler med VisitOSLO. Det blir en gavebutikk med klassiske norske gaveartikler som troll, lusekofter og ullsokker.
Les også: Dette savner vi på kjøpesentrene
Les også: Investorene satser på shopping