Max underskudd tvinger Maxi-salg

Publisert Sist oppdatert

– Det er helt uforståelig at ICA selger så attraktive butikker, på øverste hylle. Konkurrentene vil krige om dem, sier dagligvareanalytiker Geir Myklebust i Balanza-gruppen til VG.

Satser lavprisICA Norge begrunner salget med sviktende lønnsomhet. Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis sier de vil satse på lavpris gjennom egeneide Rimi og supermarked-segmentet fremover. I dag har ICA en markedsandel på 14,3 prosent, og har foruten Rimi og Maxibutikkene, ICA nær og ICA supermarked i porteføljen.

Rema aktuellHvem som vil trekke det lengste strået og sikre seg de attraktive butikkene er ennå usikkert. Det som er sikkert er at det regnes og kalkuleres i julestria hos konkurrentene Rema 1000, NorgesGruppen, Coop og Bunnpris. Delvis er det konkurransetilsynet som vil avgjøre kjøpskrigen.  Da Rema i 2008 kjøpte Lidl satte de en grense på 40 prosent markedsandel, basert på størrelsen i regionen.  Rema er en aktuell kjøper som ønsker å vinner større del av markedet, men de er allerede så store i nærheten av flere av Maxi-butikkene at konkurransetilsynet kan si nei til oppkjøp flere steder.

For storeNorgesGruppen med Kiwi, Spar, Joker, Meny og Ultra i porteføljen er den desidert største matkjeden med 37,5 prosent av dagligvaremarkedet. De kan fort overskride 40 prosent med innlemming av nye Maxi-butikker i ulike fylker. I Buskerud, Oppland og Hedmark er de allerede store, men konkurransetilsynet kan også sette ned foten i Telemark, Agder-fylkene og Hordaland om de bruker markedsandel etter fylke som grunnlag.

150 millionerCoop, som er landets nest største kjede, vil ikke oppleve samme konflikt i markedsandeler som Rema og NorgesGruppen. De er en aktuell kjøper og eier i tillegg Obs, Mega, Prix, Extra og Marked. Det anslås at de beste butikkene kan gå for 150 millioner, mens de mindre attraktive har en prislapp på 50 millioner.

Powered by Labrador CMS