LEDET TASKFORCE: Ida Hjeltnes og Stian Berger Røsland har ledet arbeidsgruppen som har utarbeidet rådene til det kommende byråders byrådsplattform.

Her er OMAs innspill til ny byrådsplattform

Måltall på 5.000 detaljregulerte boliger i året, kutt i kostbare særkrav til utbyggerne og politisk styring av når Plan- og bygningsetaten kan komme med alternative  reguleringsforslag, er bare noen av OMAs klare råd til et nytt byråd.

 Det var i forbindelse med valget at bransjeforeningen OMA satte ned en taskforce som skulle jobbe frem konkrete råd for byrådets byutviklingspolitikk. I arbeidsgruppen, som er ledet av Stian Berger Røsland fra Selmer og Ida Hjeltnes fra OMA, sitter Julie Sjøwall Oftedal fra a-Lab, Kjell Kvarekvål fra JM, John Martin Pedersen fra Neptune og Kathrine Nyhus fra Betonmast Eiendom.

Nå er OMAs ønsker og råd til det kommende byrådet klart innenfor Visjon og retning for byen, Effektiviseringstiltak, Byutviklingsgrep/bolig og åpenhetskultur OMA mener byrådet må jobbe for dette i de ulike områdene:

Visjon og retning for byen

* At Oslo skal være et forbilde for bærekraftig og fremtidsrettet byutvikling som spiller på lag med byens befolkning og næringsliv, i samarbeid med bransjen.

* At Oslo skal dyrke og videreutvikle sin profil som «byen mellom det blå og det grønne» og styrke byens blågrønn-faktor også i byveven.

* Å legge til rette for at byen skal vokse ved å lage en langsiktig vekststrategi som peker på hvordan og hvor byen bør vokse i årene fremover. * At byens vekst bidrar til å gjøre Oslo til en bedre og mer spennende by og til Norges internasjonale brohode, for en større by gir større muligheter.

* At veksten styrker Oslos egen økonomi, så vel som hele Norges økonomiske utvikling.

Effektiviseringstiltak

* Sikre at Plan- og bygningsetatens oversender planforslag til politisk behandling med et måltall på 5000 detaljregulerte boliger per år.

* Innføre at det ikke kan gå mer enn 2,5 år fra et planforslag er innsendt til oversendt Rådhuset.

* Gjennomgå og kratig redusere i omfang kostnadskrevende særkrav for Oslo, basert på egne kommunale veiledere og normer.

* Sikre at oppstart av planiniativ ikke stanses av Plan- og bygningsetaten i tidligfase (PBL 12.8). At dette krever godkjennelse av Byrådet.

* Legge til rette for at private kan utarbeide områdereguleringer i tråd med Plan- og bygningsloven.

* At utarbeidelse av alternativt reguleringsforslag fra Plan- og bygningsetaten krever godkjenning fra Byrådet.

* Gi mulighet for å gå rett på byggesak når områderegulering ligger til grunn.

* Starte et arbeid med sikte på å oppnå en reduksjon i kostnader til ulik type infrastruktur som pålegges utbyggere gjennom rekkefølgekrav og utbyggingsavtaler.

 Byutviklingsgrep/bolig

* Legge til rette for eiendomsutvikling som styrker byens naturmangfold, klimatilpasning og robusthet for endring.

* Gi økt oppmerksomhet til et felles ansvar om å forvalte arealressursene på en slik man ikke sløser med plassen, men får en enda mer attraktiv by gjennom en smart og bærekraftig arealutnyttelse som gir plass og livskvalitet til alle.

* Legge til rette for fleksibelt byggeri som kan ivareta byens vekslende behov over tid.

* At Oslo skal være en inkluderende, mangfoldig og verdiskapende by med plass til alle. Dette innebærer å sikre tilgjengelighet av boliger for ulike inntektsgrupper i sunne by- og bomiljøer.

* Legge til rette for variasjon og fleksibilitet i boligtypologier som leverer på demografisk utvikling i befolkningen i årene fremover ved blant annet aktiv bruk av kartleggingsverktøy.

* Sikre variasjon av boligtyper over hele byen, slik at det finnes boliger som dekker ulike folks behov bla ved å fjerne leilighetsnormen for å tillate flere små leiligheter i vest og kreve flere store leiligheter i øst.

Åpenhetskultur

* Legge til rette for en samspillsorientert kommune i dialog med utbyggere, forslagsstillere og grunneiere på byutviklingsfeltet.

* Ha god dialog med viktige aktører i bransjen, herunder OMA, som tilrettelegger for læringsarenaer, nettverksarenaer og er en brobygger mellom det private og det offentlige.

 

Powered by Labrador CMS