Bolig:

SIDEN 2007: Planarbeidet for Prinsessealléen 8 på Skøyen ble startet opp i september 2007.

Det tok over 14 år å få tillatelse til disse 70 boligene på Skøyen

– Dette må vi vel kunne kalle en arbeidsseier, sier administrerende direktør Eirik Thrygg i Höegh Eiendom.

Publisert

Planarbeidet for Prinsessealléen 8 på Skøyen ble startet opp i september 2007, men det endelige planforslaget ble først banket gjennom i Oslo bystyre i april 2021. Det skulle imidlertid vise seg å være enda et hinder i veien for prosjektet med rundt 70 leiligheter.

Bystyrevedtaket ble påklaget av Skøyen Vel, Casinetto Borettslag og Gustav Vigelandsvei Vel (velforeningene) den 15.06.2021. Vedtaket ble også påklaget av arkitekt Niels A. Torp.

Velforeningene hadde følgende innvendinger:

· Vedtaket konkretiserer ikke hvordan sikkerhet og hensyn til myke trafikanter skal ivaretas i anleggsperioden, og at Prinsessealléen, Thorvald Eriksens vei og Gustav Vigelands vei allerede er trafikkbelastet og ikke dimensjonert for å tåle tungtrafikk i anleggsperioden. 


· Vedtaket konkretiserer ikke hvordan trærnes røtter under asfalten i Prinsessealléen kan vernes mot tungtrafikk.

· Fremtidig anleggsvei bør gå fra snuplassen nederst i Prinsessealléen og rett ut mot rundkjøringen i Drammensveien, og velforeningen viser til at lignende er gjort i forbindelse med bygging av «Yarabygget» i Drammensveien 131 og 126. 


Eirik Thrygg, administrerende direktør i Höegh Eiendom.

· Rekkefølgebestemmelse 11.15 i planforslaget for områdergulering Skøyen understreket behovet for å unngå å benytte Prinsessealléen som anleggsvei. 


Kommunen tok ikke klagene til følge, og saken ble oversendt Statsforvalteren 12.11.2021 for endelig behandling.

Nå har Statsforvalteren i Oslo og Viken konkludert med at klagene ikke har ført frem, slik at bystyrevedtaket stadfestes. Dermed har det tatt over 14 år å få på plass tillatelsene til prosjektet, som altså omfatter ca. 70 boliger.

– Ja, det er til ettertanke. Og vi må vel kunne kalle dette en arbeidsseier, sier administrerende direktør Eirik Thrygg i Höegh Eiendom.

– Prosjektet er blitt kastet litt rundt i områdeplanen for Skøyen og planen for Fornebubanen. Og så er jo planprosessen slik at alle skal bli hørt. Nå er i alle fall alle tillatelser på plass, og vi gir stafettpinnen videre til Neptune Properties. Jeg er sikker på at de kommer til å gjennomføre et prosjekt som passer godt inn i nabolaget, sier Thrygg.

Höegh Eiendom har tidligere inngått avtale med Neptune Properties om at sistnevnte skal overta og gjennomføre prosjektet.

Her er historikken bak planforslaget:

Forslag til detaljregulering ble oversendt til politisk behandling i oktober 2014. Dette forslaget var utarbeidet basert på Kommunedelplan for Skøyen (KDP - 1) – «Strukturert bybilde i Skøyenområdet: klarere gateløp og fasader, mer næringsareal og tilrettelegging for kollektivtrafikk».

På bakgrunn av oppstartet arbeid med områdereguleringsplan for Skøyen, ble planforslaget i mars 2015 sendt i retur fra Byrådsavdeling for byutvikling med sikte på å få endret forslaget basert på arbeidet med områdereguleringen.

Nytt planforslag fra Höegh Eiendom ble mottatt av Plan- og bygningsetaten (PBE) i oktober 2016, og lagt ut på offentlig ettersyn fra 23.01.2017 til 06.03.2017.

Forslaget ble endret etter offentlig ettersyn og bemerkningsbehandling, og revidert planforslag ble mottatt av PBE den i mai 2017. Forslagstiller ble orientert om mangler i brev 01.06.2017, og planforslaget ble ansett som komplett av Plan- og bygningsetaten 08.02.2018.

Planen ble vedtatt av Oslo bystyre i møte den 21.04.2021.

Powered by Labrador CMS