Spabo Eiendom mener en nedleggelse av holdeplassen vil resultere i tapt omsetning for leietakerne. (Foto: Google Street View)
Spabo Eiendom mener en nedleggelse av holdeplassen vil resultere i tapt omsetning for leietakerne. (Foto: Google Street View)

– Svekker Grünerløkkas beliggenhet

Spabo Eiendom reagerer på at bymiljøetaten vil legge ned trikkeholdeplassen på Schous plass, som selskapet mener er knutepunktet for alle aktører på Grünerløkka.

Publisert

Bymiljøetaten i Oslo foreslår å omregulere Thorvald Meyersgate til kollektivgate. Hensikten med planforslaget er å sikre god fremkommelighet for trikk og bedre forhold for gående og byliv. I denne sammenhengen foreslås trikkestoppet på Schous plass nedlagt.

Spabo Eiendom, som eier og leier ut nærmere 50 næringsseksjoner og 60 leiligheter på Grünerløkka, mener det er «svært uheldig» å fjerne holdeplassen. I en høringsuttalelse skriver selskapets eiendomssjef, Anne Kari Søvik, at det er kritisk for beboere og næringsdrivende på Grünerløkka om Schous holdeplass nedlegges.

– Oslo Kommune ønsker å satse på kollektivgate og fotgjengere, men da kan man ikke gjøre det vanskeligere å komme til området. Schous plass er et knutepunkt for alle aktører til Løkka, påpeker hun.

Søvik viser til at holdeplassen nederst i Thorvald Meyersgate (Nybrua) allerede er fjernet. Hvis også trikkestoppet på Schous plass legges ned, blir det 10 minutter (820 meter) å gå mellom holdeplassene Hausmannsgate og Olaf Ryes Plass. Spabo Eiendom kan ikke se at det avstandsmessig er noen andre permanente holdeplasser i Oslo med slike avstander mellom seg, og lengre enn 500 meter.

– Den opplevde tilgjengeligheten til Grünerløkka forverres da avstanden mellom holdeplasser blir for lange strekker å gå. Holdeplassen er innfallsporten til Markveien, og start for tilgjengelighet til Vulkan/Brenneriveien, bydelsadministrasjonen i Markveien 57 m.m. Det oppleves også som dårlig universell utforming for personer med barnevogner, rullestolbrukere, handicappede med en slik avstand, skriver Søvik i brevet til Plan- og bygningsetaten (PBE).

Hun mener en nedleggelse av holdeplassen vil resultere i tap av omsetning for alle som er etablert mellom Hausmannsgate og Olaf Ryes Plass.

– Det er særs viktig for alle på Grünerløkka at Schous holdeplass opprettholdes, skriver Søvik.

Heller ikke Plan- og bygningsetaten synes det er en god idé å legge ned trikkestoppet på Schous plass. Etaten fremmer et alternativt planforslag der denne holdeplassen opprettholdes.