Steen & Strøm eser ut
Steen & Strøm skal legge betydelig på seg i årene som kommer. Doblingen av kjøpesenterarealet på Kvadrat er bare ett av en rekke tunge prosjekter rundt om i Skandinavia.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
– I investerte kroner trår vi tyngst til i Sverige, fremholder adm. direktør Olav Line. Svenskene har en åpnere eierstruktur i senterbransjen. Her er det fortsatt mange kortsiktige investorer og derfor stadig sentre til salgs. Dessuten finnes det fortsatt nye beliggenheter.– Og så har en del gamle, svenske sentre fortsatt utviklingspotensial. Her til lands er kjøpesenterverdenen nesten ferdig strukturert, har Steen & Strøm kommet til. De fem største senterkjedene, det vil Steen & Strøm, Olav Thon, Amfi, Sektor og Vital, har delt kaken seg i mellom. – Det er plass til forbedrede sentre og ikke flere store, nye. Likevel bygges det fortsatt mye handelsareal i Norge. Det innebærer en fare.
Ingen kamp med Thon om største senterFaren hindrer ikke Steen & Strøm i å sette i gang svære utviklingsprosjekter. I Sandnes skal Kvadrat, selskapets største senter i Norge, få arealet nesten fordoblet fra 84.000 til 150.000 kvadratmeter. Utvidelsen vil tidligst være ferdig i 2011 og innebære en økning i butikkantallet fra 155 opp mot 200. Investeringene kan fort løpe opp i over en halv milliard. Kvadrat får en sentrumsfunksjon og skal fungere både regionalt og som et lokalt møtested. – Er det virkelig grunnlag for en dobling av arealet?– Nord-Jæren med Sandnes utgjør et solid vekstområde. De neste 20 årene vil befolkningen vokse med 40.000. Veksten blir større en utvidelsen av Kvadrat kan håndtere.I Sandvika er Olav Thon i ferd med å bygge handlegaten som skal knytte Sandvika Storsenter til Inforama-senteret og dermed gjøre hele sulamitten til Norges største senter med en omsetning på tre milliarder. Om det blir Norges største, har blitt mer usikkert, etter planen forventer Steen & Strøm en Kvadrat-omsetning i samme størrelsesorden etter utvidelsen.– Betyr det mye for Steen & Strøm å ha Norges største kjøpesenter?– Det er uinteressant og ingen drivkraft. Det som teller, er å ha en ledende posisjon i senterets markedsområde, bedyrer Olav Line.
Mer i Sverige enn i NorgeTroen på svenskenes kjøpekraft er sterk i Steen & Strøm. Fremover spytter selskapet et par milliarder årlig i de svenske prosjektene. – Hvis konjunkturene holder seg, regner vi med i 2009-2010 å ha investert mer i Sverige enn i Norge.Steen & Strøm satser på steder hos søta bror der nettotilflytning gir økt kjøpekraft. Sør i Malmø skal Hyllie utvikles til et sentrumsområde med boliger, arbeidsplasser og en stor arena. Her har senterselskapet fått i oppdrag å bygge 70.000 kvadratmeter handelsareal. I Mølndals sentrum i Gøteborg skal det også reises boliger og handelsareal. Sistnevnte er på 40.000 kvadratmeter og ble Steen & Strøms etter at selskapet vant konkurransen om fornyelse av området. Prosjektene i Malmø og Gøteborg skal ferdigstilles i 2009-2010. I 2010 skal det også stå ferdig i Växjö. Her skal Steen & Strøm utvikle 30.000 kvadratmeter butikkareal i Arenastaden fem minutter fra byens sentrum. Kjøpekraft finnes også i Danmark der det største prosjektet for tiden pågår i Vejle. Høsten 2008 skal et nytt, Steen & Strøm-eid senter på 23.000 kvadratmeter slå dørene opp. Samlede investeringer er estimert til 635 millioner danske kroner. Senterselskapet er ellers i gang med flere senterprosjekter for Danica.
Tenker sentrumsutviklingSteen & Strøm sitter til sammen på 54 kjøpesentre i Skandinavia. Av disse eier selskapet 27, mens 27 forvaltes for andre. Storebrand eier 12 og det danske forsikringsselskapet Danica Pension 14 av de forvaltede. – Inntektene fra våre og Storebrands sentre slås sammen i en pool og fordeles slik at vi ikke skal ha noe incitament til å prioritere våre egne sentre. Med Danica har vi imidlertid en tradisjonell forvaltningsavtale. Fremover vil Steen & Strøm prioritere å eie selv. – Vi finner det riktig å bruke kapital der vi bruker kompetansen vår.Den som skal ha Olav Line & Co. til å forvalte for seg, kan ikke komme med ett senter eller to. Skal det være interessant, må det dreie seg om en portefølje.– Det er porteføljer som kan utvikle kompetansen vår, erklærer Steen & Strøm-sjefen bestemt. I USA og Storbritannia der de fleste kjøpesentertrender starter, åpner man for tiden opp sentrene og lager gatestrukturer. Noe av det samme gjenspeiles i en del av prosjektene til Steen & Strøm.– Før var det nok med en ”stålhall med dør og parkeringsplasser”. I dag har vi kommet videre og tenker sentrumsutvikling så man kan få gode bymiljøer der folk trives.
Hviler på Ring 3-tunnelenSteen & Strøm har invitert til arkitektkonkurranse om Økern sentrum i Oslo. Økern er et av byens viktigste knutepunkter, ikke minst på grunn av Ring 3 der tungtrafikken dundrer forbi. Området lider under en tilfeldig utvikling av bygg og infrastruktur og domineres av Økern Senter med den noe nedslitte høyblokken. Målet med konkurransen er å utvikle en helhetlig plan for den mest sentrale delen av Økern. Utviklingspotensialet utgjør 120.000 kvadratmeter der 60.000 kvadratmeter består av handel, torv samt gang- og sykkelstier. Kostnadsrammen er to til tre milliarder kroner avhengig av hva myndighetene tillater underveis.Bystyret i Oslo godkjente i 2004 den nye kommunedelplanen for Økern-området. Den inneholder en rekke infrastrukturtiltak, blant annet tunnel for Ring 3 mellom Økern og Sinsen. – Hva betyr tunnelen for planene deres?– Den er helt avgjørende, fastslår Olav Line.Ring 3-tunnelen betyr utvilsomt en del også for Storebrand og Kristiania Eiendomsforvaltning, som vil si Alf Ulven. Gjennom Økern Eiendom ANS er disse Steen & Strøms utviklingskamerater. Blant de tre har Steen & Strøm ansvaret for at prosessen går fremover.Tidshorisonten for Økern-utviklingen er 2011-2012. Veiløsningen skal etter planen stå ferdig i 2011. Tiden vil vise om det er realistisk.– Den største utfordringen blir å samkjøre veiutbyggingen med utviklingen av resten. Dette må stemme, vi kan ikke gjøre ting halvveis.