Gammelt magasin mot nye høyder
Steen & Strøm Magasin i Oslo er fornyet halvveis opp og skal stå helt ferdig på begynnelsen av høsten 2006. Streng disiplin skal sørge for at merkevarebutikkene spiller på lag med de nye visuelle linjer. I det fjerne blinker målet om en dobling av omsetning og antall kunder.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Steen & Strøm Magasin er blant de eldste handelsstedene i Oslo. Magasinet ble grunnlagt i 1797 av Samuel Strøm. I 1856 trådte Emil Steen inn. Varemagasinet var i familienes eie til det gikk konkurs i 1992. Inn rykket turboen Petter Stordalen som fikk omdannet den gamle ærverdigheten til et kjøpesenter.
Ut med kjedebutikkene– I 2002 begynte man å se at man måtte gjøre noe med kjøpesenteret. Det har en flott beliggenhet, men ingen parkering. Butikkmiksen inneholdt mange kjedebutikker og var ikke unik. Senteret var ingen destinasjon, sier magasinleder Thomas Gundersen.– Oslo sentrum trenger et magasin som Steen & Strøm som med fornyelsen styrker sentrums identitet. På Karl Johan finner du nå nesten bare kjedebutikker.Nye Steen & Strøm har blitt et merkevaremagasin med 12.000 kvadratmeter salgsareal. Butikkmiksen består i hovedsak av rene merkevarebutikker som Hugo Boss, Filippa K, Sand, Tiger og Burberry. Kjeder som Voice of Europe og Varners har røket ut. De er ikke unike nok. Det fornyede senteret er likevel ikke uten butikker med flere merker i sortimentet. Flermerkebutikker for dame- og herreklær, ungdomsmote, tilbehør samt ur og gull skal sikre plass for merker som ikke kan forsvare å få en hel butikk for seg selv. – Merkevarebutikkene drives av svenske Retail and Brands som har spesialisert seg på drift av slike. R and B disponerer over 2200 kvadratmeter hos oss.Markedsføringen av butikkene skjer under paraplyen Steen & Strøm Magasin. Reglene er klare, også for det visuelle uttrykk. Design- og profilmanualen sikrer at det blir enhetlig, helt ned til bæreposer og kvitteringer. Gjentatte brudd på de visuelle reglene kan være grunn til å heve leiekontrakten.Å holde hus i Steen & Strøm Magasin koster i snitt 5000 kroner pr. kvadratmeter i året. I tillegg kommer høye felleskostnader og kostnader til markedsføring. Leieprisene varierer sterkt i forhold til beliggenheten. I første etasje koster det mest å holde til.
Eksklusivt til en viss grad– Vi vil tilbake til det Steen & Strøm som en gang var. Tidligere måtte man innom magasinet når man hadde kommet til byen, utbryter magasinlederen. Juleutstillingene med de levende nissene tilhører barndomsminnene til mange. Nissene er tilbake over to etasjer, som i 1930, og begynte sine juleforberedelser til glede for store og små forbipasserende 26. november.– Hovedmålgruppen vår er de mellom 25-40 år. Vi må avgrense hvem vi henvender oss mest til. Oslo er likevel så liten at man ikke kan ekskludere noen.Steen & Strøm Magasin preges av eksklusivitet. En tilfeldig titt på en herrejeans avslører en pris på 1499 kroner, altså neppe noe for alle.– Så eksklusive som Paleet på Karl Johan vil vi likevel ikke være. Eksklusivitet skyver mange unna og har en dårlig klang i Norge.
Maksimalt overblikkI 2002 kom en henvendelse fra söta bror.– Strategisk Arkitektur i Stochholm presenterte på eget initiativ sin løsning for en fornyelse. De svenske arkitektene hadde sett at verdiene ikke var ivaretatt slik de burde.Planen var inspirert at Nordiska Magasinet, Illum i København og andre skandinaviske varemagasiner og ble godkjent av Steen & Strøm ASA og gårdeieren Storebrand Eiendom. Storebrand Eiendom sitter på et titalls kjøpesentre som drives av Steen & Strøm.– Styret sa ja under forutsetning av at 60 prosent av arealet var leiet ut før ombyggingen startet. Våren 2004 var dette oppfylt, fremholder Thomas Gundersen.Ombyggingen startet i begynnelsen av juni 2004. I slutten av oktober 2005 kunne Thomas Gundersen & Co. slå dørene opp til en stor åpning av kjelleren og de tre første etasjene.– Vi har åpnet atriet rundt rulletrappene slik det opprinnelig var, for å styrke magasinfølelsen. Det ble bygget igjen for flere tiår siden for å få mer gulvplass.Fellearealet rundt rulletrappene fra andre til femte etasje har fått elipseform og skinner hvitt og rent med blanke overflater. – Vi har klare regler for butikkutformingen. For å lette overblikket får ingen får vegger ut mot fellesarealet. Veggene mellom butikkene øker gradvis fra starthøyden på 1,4 meter. Butikkene må ha de høyeste stativene innerst mot bakveggen der mellomveggene er høyest.I det fornyede magasinet ønsker man mye dagslys inn og lys innenfra og ut om kvelden. Butikkene får derfor bare dekke til halvparten av vinduene. Ut mot gaten skal tildekningen være belyst og bære butikkenes profileringsbilder.
Inndelt i kategorierPlanleggerne har sørget for at hver etasje dekker hvert sitt behov. I kjelleren er det pol og dagligvarer i form av Ica Nær. Polet besøkes av mange dresskledde herrer som bare skal ha seg sitt fluidum og ikke noe annet i magasinet.– Dagligvarebutikken har høyest trafikk på mandager og ikke mot slutten av uken, som er det vanlige. Det skyldes alle lunsjinnkjøpene til kontorene rundt oss her i sentrum, konstaterer Thomas Gundersen.– Vi har ikke areal til noe stort supermarked. Det hadde vært flott med en ren oste- eller kjøttbutikk. Det som kommer, blir en kaffe- og tebutikk samt en sjokolade- og konfektbutikk.I første etasje har Estetique fått plass til Norges største parfymeri på hele 850 kvadratmeter. Ellers finner man butikker som ur, gull og hansker. Annen etasje består bare av herreklær, mens dameklær har fått sin plass i etasjen over.– Ombyggingen av fjerde til sjette etasje påbegynnes i februar. Da skreller vi bort alt som er innenfor vegger, gulv og tak. Fjerde etasje får butikker for barn, ungdom og bøker. Femte etasje blir hjem og interiør. I sjette etasje plasserer vi et dagspa og ett eller flere spisesteder i stil med magasinet.Butikkene har overtatt hvert sitt rålokale og har investert store summer selv. Når ombyggingen er ferdig, er det investert for over 200 millioner inkludert butikkenes innredningskostnader. Intensjonen er at dette skal doble omsetningen og kundebesøket innen en femårsperiode.– Målet er en omsetning på 700-800 millioner og 5 millioner besøkende i året, fastslår magasinlederen.