Etablerte merkenavn utfordres
«De er som japanerne. De har penger nok til å ligge på været, for så å slå til når de ser i hvilken retning markedet går».
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Denne karakteristikken får NæringsEiendom av kontormøbelprodusenten Aarsland Møbelfabrikk på Jæren. Virksomheten har hatt en traust og bunnsolid profil siden starten i 1922, noe som kan illustreres med at det er Staten og det offentlige som er fabrikkens største kunde. Men nå har jærbuingene bestemt seg for å satse mer offensivt. Stikkord er bevisst markedsføring og profilering. Fabrikken og dens produkter skal bli mer kjent i privatmarkedet. Det innbefatter alt fra interiørarkitekter til innkjøpere og eiendomsselskaper. Som ledd i den strategiske nysatsingen er Aarsland i ferd med å åpne et nytt produksjonslokale på 2.500 kvadratmeter. Men møbelfabrikken har allerede hatt kraftig vekst de siste årene. Fra et salg fra fabrikk på 23 millioner kroner i 1991 til 59 millioner kroner i fjor. I inneværende år er det budsjettert med rundt 70 millioner kroner i salg fra fabrikk.
100 mill.
Disponent Martin Aarsland opplyser til NæringsEiendom at fabrikken så langt i år ligger over budsjettert salg, og at det ikke behøver å ta så lang tid før salget passerer 100 millioner kroner i året. I såfall betyr det en omsetning ute hos forhandlernettet på rundt 200 millioner kroner.
Erkjenner lav profil
Han erkjenner at fabrikken har holdt en lav profil, men at det nå satses mer offensivt. Pr. idag er det bare hans egen fabrikk og Hov/Dokka som er tilbake som store norske kontormøbelprodusenter. Fordi det norske miljøet er såpass lite, er det derfor i første rekke utlendinger som Kinnarps, Martella, System B8 etc. som nå skal utfordres på det norske kontormøbelmarkedet.
Inspirasjon
Med 150 forhandlere spredt over det meste av landet, ser Aarsland lyst på fremtiden. -Fornøyde kunder, forhandlere og ansatte har vært vår inspirasjonskilde for å utvikle nye markedsorienterte kontorløsninger. Målet er å tilby kontorløsninger av høy standard, stor fleksibilitet, god design og ergometri til et riktig prisnivå, sier Aarsland.
Bevisst miljøprofil
Han opplyser at fabrikken bl.a. samarbeider med Teknologisk Institutt (TI) om testing og forbedring av produktene. Det satses også på en bevisst miljøprofil og bruk av norske materialer og produkter i produksjonen.