Drømmen om Slependen

Smart Club slo for ikke lenge siden dørene opp på sitt 15.000 kvadratmeter store varehus på Slependen i Asker med mye jippo og jubalong.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Atle Brynestad har plassert seg rett ved siden av IKEA og bidrar betydelig til et gigantisk handelsområde. Samtidig skal han være i markedet for å få solgt nybygget, så bunnlinjen for 2006 ikke blir rød.Varehuset på Slependen har vært en mangeårig drøm for Atle Brynestad.– Dette har vært et maratonløp som har tatt nesten 30 år. I løpet av prosessen har vi fått 60 positive vedtak fra ulike myndigheter i tilknytning til prosjektet, tilkjennega Smart Club-gründeren under åpningen. Nå, to år etter at NCC startet byggingen, gleder han seg over en forventet netto-omsetning på tre milliarder for Smart Club i 2007. Da er alle nyetableringer regnet med.

2005-resultatet reddet av eiendomssalgSmart Club på Slependen er først og fremst et tilbud til folk i Asker og Bærum. Brynestad har 20.000 medlemmer i de to kommunene og har fått utallige ønsker om en Smart Club på vestsiden av Oslo. Sammen med IKEA og butikkene rundt møbelhuset vil det nye varehuset utgjøre en formidabel handelsdestinasjon. Til sammen skal det investeres for 1,6 milliarder i ny handelseiendom på Askers vestside.Legger man til Olav Thons sammenkobling av Sandvika Storsenter og butikkene i Radionett-bygget litt lenger øst, får man et gigantisk handelsområde. Hos Thon regner man med at bare det sammenkoblede kjøpesenteret får en omsetning på tre milliarder. Det vil gjøre det til Norges desidert største senter og området Sandvika-Slependen til Bærum og Askers svar på Alnabru.Dette er neppe det viktigste for Atle Brynestad for tiden. I den senere tid har Smart Club-gründerens folk løpt byen rundt for å få solgt nybygget på Slependen. Ifølge Finansavisens kilder forventer Brynestad at eiendommen selges med en direkteavkastning langt nede på femtallet.Smart Club har slitt med butikkdriften de siste årene. Uten salgsgevinster på eiendom ville 2004-regnskapet vist 65 millioner i minus isteden for 24 millioner i pluss. 2005 ville vært enda svartere med et underskudd på 105 millioner isteden for det positive resultatet på 117 millioner. 2005 ble reddet av avhendingen av Smart Club-eiendommene i Trondheim og på Kolbotn til Storebrand. Disse leies nå tilbake med en 15 års horisont og opsjon på forlengelse. Byggekostnaden på Slependen har vært antydet til 300 millioner. Salgsprisen for nybygget anslås til 500-600 millioner, noe som skulle gi Atle Brynestad en bunnlinje i 2006 som ikke truer nattesøvnen.

Konkurranse med kjøttbollerBrynestads nye varehus rommer parkeringsplasser for 750 biler og merkevarer fra rundt 40 bransjer. Varehuset kan fremvise en betydelig dagligvareavdeling, akkurat som i hovedbølet på Alnabru. Det satses sterkt på ferskvarer også på Slependen, ikke minst sjømat, som oppfattes som ”indrefileten” i dagligvaresatsningen.Smart Club-leiren er en smule stolt av det nye kaffebrenneriet. På Slependen brennes og males engelske råbønner, de beste som finnes, skal vi tro Brynestads kaffemester. Kaffeproduksjonen suppleres av det italienske pizzabakeriet i samme etasje.På den andre siden av E18 lurer et av møbelhusene til Ingvar Kamprad, kanskje den største høvdingen i handelsverdenen globalt sett i dag. Han plasserte sin første IKEA utenom Sverige på Slependen. De to kjempebutikkene har et sortiment som i liten grad overlapper. Begge har imidlertid betydelige restauranter. – Vi gleder oss over vår konkurrent på den andre siden av E18. I restauranten tar vi opp konkurransen med kjøttboller. Forskjellen blir at våre serveres med norske flagg på, utbasunerer Atle Brynestad.

Powered by Labrador CMS