HELÅRS: Satsingen på sommeraktiviteter gir økte eiendomsverdier. Foto: Destinasjon Trysil

Sommersatsing styrker eiendomsprisene

Aktørene i den lille bygda har bygd opp Trysil til Norges største skidestinasjon. Men folket vil hele tiden ha mer, og da regner det også på de som eier eiendom.

Publisert Sist oppdatert

31 heiser, 69 bakker og 78 kilometer med løyper og massiv eiendomsutvikling har gjort Trysil landets ledende alpindestinasjon. Tidligskitilbudet til langrennsfolket er også en suksess, med 15.000 treningsdager i 2017. De fleste overnattet på hoteller og andre overnattingssteder.

Men aktørene i bygda som har slitt med fraflytting i flere tiår har lenge visst at skitilbudet alene ikke er godt nok. Ingen er tjent med døde sommerhalvår.

LES OGSÅ: Legger nær en milliard på bordet i første byggetrinn

Derfor har de utviklet Trysil til en stor sykkeldestinasjon, noe som har en klar sammenheng med vekst i antall arbeidsplasser og bostedsattraktivitet. Sykkelsatsingen startet i 2014 og siden 2016 har det vært befolkningsvekst.

– I 2020 har vi investert 25 millioner kroner i sykkelprosjektet og mange mener vi har funnet nøkkelen til å skape en mer bærekraftig helårsdestinasjon, sier prosjektleder Olve Norderhaug i Trysil bike arena i en pressemelding.

LES OGSÅ: Pøser 12 milliarder inn i fjellbygda

Han er imidlertid langt fra er alene om å tenke i de baner, for det bygges sykkelstier- og parker på over 20 steder i Norge nå.

– Hvis vi skal beholde markedsposisjonen kan vi ikke si oss fornøyde. Derfor skal vi minst doble investeringene frem mot 2030, påpeker Norderhaug og nevner flere sykkelstier, en større asfaltert pumptrack og mer heisbasert stisykling med nye sykkelstier der skiløypene går om vinteren.

Klatreparken som åpnet i 2017 ved turistsenteret er også en suksess. En følgeeffekt av den og sykkelsuksessen er sterkt voksende trafikk på golfbanen. Derfor åpnet nylig Trysilfjell Utmarkslag dørene til et splitter nytt flerbrukshus der. Det 350 kvadratmeter store bygget til et tosifret antall millioner kroner får helårsåpen restaurant, 200 sitteplasser, møterom, kafé, dusj og garderober.

– Det var påkrevd å få noe større enn det gamle klubbhuset, det så vi allerede i 2016 da vi tok over. Veksten er en direkte konsekvens av den økte aktiviteten på sommerstid, sier daglig leder Juul Arne Norum.

LES OGSÅ: Enorm hytteinteresse blant nordmenn

Trysilfjell Utmarkslag der kommunen er en stor deleier, har 26 grunneiere med 120.000 mål innmeldt areal. Laget betalte 50 millioner kroner til eierne i 2017. Resultatet før skatt var 10,3 millioner – og for Trysilfjellet Golf omlag åtte millioner, Trysilfjell Hytter 1,7 millioner og Skitorget 700.000. Siden 2006 har laget betalt 340 millioner kroner til eierne.I 2017 solgte de tomter for 83,4 millioner kroner og begynte i fjor å tenke utbygging av 150 nye tomter over 10-15 år i området Skihytta-Grønskaret.

Første trinn med 30-50 tomter kan bli lagt ut for salg fra 2019/2020, med priser fra tre millioner kroner.

Daglig leder Vera Adolfsen i DnB Eiendom i Hedmark er ikke i tvil om hva helårssatsingen gjør for eiendomsutviklingen på Trysil.

– Å satse på andre enn skifolket er et sjakktrekk. Skiturismen er klart størst, men vi har i årene etter sykkelsatsingen kom på plass sett en fantastisk verdiøkning på eiendommer der. Klatreanlegget er også populært blant mange og det samme med badetilbudet på Radisson-hotellet, påpeker hun.

LES OGSÅ: Mye skal skje, men vi vet bare ikke hva ennå

Den erfarne megleren understreker at økningen gjelder særlig eiendommene i Trysilfjellet.

– Områdene rundt har ikke hatt samme formidable økning, og heller ikke eiendommene i sentrum. Men flere turister skaper flere arbeidsplasser og dermed også muligheter for flere fastboende. Helårssatsingen gjenspeiler seg ikke minst i den ekstreme forskjellen på livet i sentrumsgatene sammenlignet med for bare fem år siden. Og når flyplassen kommer i gang fra jul av tror jeg eiendomsmarkedet vil vokse ytterligere, påpeker hun.

– Får helårssatsing mer og mer å bety for alle klassiske vinterdestinasjoner?

– Ja, jeg tror det er viktig å tilby aktiviteter hele året. Det gjør stedene mye mer interessante for flere grupperinger, det favner flere aktive familier som igjen skaper aktivitet, sier Vera Adolfsen

Powered by Labrador CMS