MIDLERTIDIG: Den tidsbegrensede plattformen skal betjene både redningshelikoptre og vanlige luftambulansehelikoptre frem til permanent landingsplass står ferdig.
Ill: PKA
Klagestorm mot landingsplass for helikopter
Oslo Universitetssykehus HF har fått rammetillatelse til å etablere midlertidig helikopterlandingsplass på Rikshospitalet. Det er det mange som reagerer på.
I november ga Plan- og bygningsetaten (PBE) rammetillatelse
til etablering av tidsbegrenset helikopterlandingsplass nordvest på
Rikshospitalet sin eiendom i Sognsvannsveien 10. Helikopterlandingsplassen etableres
høytliggende med gangbro og tilhørende heis- og trappetårn med tekniske anlegg.
Høyden vil være ca. 35 til 36 meter over eksisterende bakkenivå.
Den tidsbegrensede plattformen skal betjene både
redningshelikoptre (AW101 SAR Queen) og vanlige luftambulansehelikoptre frem
til permanent landingsplass står ferdig.
Rammetillatelsen har medført en storm av klager til PBE, og
ikke overraskende er det støyen fra helikoptrene som de fleste er opptatt av. Blant
innsenderne er advokat Wilhelm Klose, som representerer Berg Nordberg Sogn
Tåsen Vel. I klagen viser han til at det er gitt en klagefrist på tre uker.
– Tatt i betraktning hvilken omfangsrik sak dette er, og den
lange rekken av dispensasjoner det søkes om og er gitt, er klagefrist på tre
uker urimelig kort tid. Det sier seg derfor selv at en klage ikke kan gå grundig
inn på alle sider av saken, skriver han.
Advokaten viser til at søker (Oslo Universitetssykehus HF)
gjennomgående benytter argumentet om at dispensasjoner må gis for å sikre
pasienters liv og helse.
– Dette er i og for seg et meget godt argument, men det
foreligger ikke noen drøftelse av alternativer mht. andre sykehus og andre
landingsplasser som kan ivareta dette behovet.
– Å unnlate å drøfte
Ullevål sykehus som alternativ landingsplass, er så alvorlig at
rammetillatelsen bør trekkes tilbake. Flere av de dispensasjoner som
rammetillatelsen gir, vil være unødvendige om det finnes eller etableres et
godt alternativ på Ullevål sykehus, mener Klose.
Han påpeker at planen så langt er at dagens virksomhet
tilknyttet Ullevål sykehus skal overføres til en tomt ved Rikshospitalet i
løpet av ca. 10 år. Klose mener det er stor sannsynlighet for at prosjektet kan
strekke seg over lengre tid, som følge av kompleksitet mv.
– Helseforetakenes generelle økonomiske situasjon i hele
landet vil også kunne påvirke fremdriften, da det er et enormt sprik mellom
faktiske driftskostnader og budsjett for alle helse-foretak. Helse-Nor sliter
med å få budsjettet til a ga opp, og i Stavanger er det ikke midler til bygge
universitetssykehuset ferdig. Svært mange sykehus sliter med underbemanning.
Oppbemanning vil medføre ytterligere underskudd.
– Når det er klart at Ullevål sykehus langt på vei kan
ivareta de fleste pasienter som vil bli fløyet inn, bør det snarest utredes
mulighet for landingsplass for SAR Queen- helikoptre der. Det vil bli behov for
langt færre dispensasjoner, og det er anvist plass for et slikt landingssted
allerede, skriver advokaten.
Når PBE skal vurdere om rammetillatelse skal gis, forventer
han «at man ikke låser seg til søkers utgangspunkt».
– Etter vår oppfatning må etaten vurdere den totale
ressursbruk og utnyttelse av tilgjengelige arealer. Det har etaten ikke gjort,
når den i denne saken ikke inntar vurderinger av landingsplass på Ullevål
sykehus som et alternativ. En nærmere vurdering vil kunne vise at det
foreligger flere fordeler ved å benytte Ullevål sykehus, og det vil være behov
for færre dispensasjoner. Dette bør utredes, heter det i klagen.