Kunstige kontorlokaler
De tenker annerledes i alt de gjør. Da Signex skulle ha nye lokaler innredet de like godt et gammelt bilverksted om til kontorlokaler og fylte det opp med kunst.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
I det man trer inn gjennom de høye glassdørene, er det umulig å ikke bli en anelse forvirret. Rett frem ser man sitt eget speilbilde i en høyglanset svart skulptur, og noe som minner om to lilla troll til venstre for den. Lenger bak i det store rommet henger eksempler på det som lages i lokalene; skilt i alle størrelser, fasonger og farger. Men hvor er resepsjonen? Og hvor er de som jobber her?
BortgjemtBak de hvite halvveggene i leca skjuler det seg en rekke arbeidsplasser. Rotet gjemmes, og blikket løftes mot bakveggene. De preges, i likhet med resten av lokalet, av et sjeldent stort, og ikke minst utfordrende utvalg av samtidskunst. Det gjelder ikke bare i kontoravdelingen, selv de som jobber i produksjonshallen har mengder av moderne kunst å hvile øynene på.– Kunsten er en del av firmaprofilen vår, sier Rolf A. Hoff, eier og arbeidende styreformann.Verk av blant annet Bjarne Melgaard, Thaddeus Strode, Morten Viskum, Eivind Lentz, Mette Tronvold og Ed Templeton krydrer omgivelsene. – Bransjen har et lurvete stempel, vi ønsker å tilby kvalitet og service, og for å skille oss ut fra resten er kunsten viktig, sier Hoff.Han får ofte positive tilbakemeldinger fra kundene.– De synes vi er spennende, og ofte vil de heller ha møter her enn i sine egne lokaler, ler han.
Viktig innemiljøMen kunsten har også et annet viktig formål. Ifølge Hoff er et spennende arbeidsmiljø, også når det gjelder innredning, helt avgjørende for å holde på de 29 ansatte. Hver enkelt arbeidsplass har noen små verk som er sine ”egne”, en serie grafikk eller fotografier, eller et større kunstverk.– Man utdanner seg ikke til å jobbe i skiltbransjen. Kunsten gjør oss spennende. Tenk hvor mye vi sparer på at ansatte blir hos oss lenger, sier han.Selv om kunsten er det mest iøynefallende når man trer inn i lokalene, er det ikke det eneste som skiller Signex fra så mange andre arbeidsplasser. Lokalet i seg selv er spesielt – for bare halvannet år siden var det et bilverksted. På fire måneder forvandlet Signex det til det det er i dag. Prosjektering og planlegging stod de for selv.
Industrielt– Våre krav til lokaler gjorde at det tok oss et helt år å finne noe som var aktuelt. Utover at det må være første etasje var takhøyde et viktig krav, sier Hoff. For å gjøre det slitne bilverkstedet levelig, ble mest mulig av inventar og innervegger revet ut, garasjedører ble erstattet med vinduer og inngangsdør i glass, gulvene ble byttet ut, det elektriske anlegget måtte byttes og veggene ble malt i hvitt. Lokalets fortid skinner likevel igjennom, det er noe industrielt og rått over de malte mursteinsveggene med synlige rør og kraner. Innvendig er lokalet delt inn i soner – noen åpne landskap og noen cellekontorer. De åpne landskapene er delvis lukket ved hjelp av lettvegger og skillevegger, samtidig som cellekontorene er så åpne som mulig, med glasspaneler øverst som lar lyset flomme fritt inn i fellesområdet innenfor. De atskilte møterommene er også i glass. Bilverkstedet er gjort om til et kontorlandskap med en enestående følelse av lys og luft.– Vi blir mer fleksible når landskapene er delvis åpne, sier Hoff.
Selvgjort er velgjortDet største problemet i lokalet som strekker seg over 1460 kvadratmeter, er akustikken. I kontordelen av lokalet løses det med utstrakt bruk av lettvegger og skillevegger, og de store maleriene på veggene er også en effektiv lyddemper.Det er ikke bare prosjekteringen som er selvgjort. Med flere montører i staben er mye av innredningsjobben tatt hånd om. Innerveggene er selvlaget, det er også flere av møblene, som møtebord, utstillingsmontre og settebord. Alt er gjort enkelt og uten for høye kostnader. Stilen er gjennomgående røff, med glass og metall som i noen tilfeller er lakkert eller rustet. På tross av det, er lokalene likevel imøtekommende og innbydende. Kunsten og skilleveggene bidrar med farge og liv.
Til inspirasjon og provokasjonHos Signex henger ikke kunsten bare til pynt. Den skal inspirere og provosere.– Jeg kjøper ikke kunst for å ha noe pent å se på, sier Rolf Hoff. Kunsten skal ifølge Hoff ikke være for lett tilgjengelig, da er den uinteressant.– Den skal ha litt motstand, noe man må ta stilling til. Jeg må ikke like ting 100 prosent for å kjøpe dem, det holder med omtrent 70.Hoff håper og tror at kunsten gjør noe med de ansatte. Et nytt verk blir som oftest til et diskusjonstema internt. Kunsten som henger i bedriftens lokaler, er Hoffs private.– Er det bare for å ha et sted å henge den?– Nei, man får ti ganger mer igjen for å gjøre noe med miljøet. Det er ikke en grønn plante her, og ingen gardiner heller. Likevel er det mye man kan gjøre for å gjøre et lokale interessant, uten at det krever så mye, hevder han.Og man må ikke nødvendigvis investere hundretusener i vanskelig tilgjengelig samtidskunst for å piffe opp kjedelige kontorlokaler, ifølge Hoff.– Alt her hos oss er gjort med enkle virkemidler. De fleste arbeidsplasser er for eksempel delt inn med glassvegger, her kan farget folie brukes for å skape ulike effekter. Hadde vi ikke hengt kunst på de store veggene, ville vi malt dem i felter med ulik farge. Farge er viktig, det må være noe som kommer mot deg og skaper kontraster for å gjøre et rom interessant.
Foto: Lasse Mørkhagen, Kolonihaven