Plan- og bygningsetaten avviser at privatbilbruk sees på som et onde. (Foto: Google)

– Allerede konkludert at privatbiler i Oslo sentrum er et onde

Advokatfirmaet Lønnum, som representerer to av Norges rikeste personer, mener det er forhåndskonkludert at privatbilbruk utelukkende er et onde – og at samtlige høringer knyttet til «bilfritt Oslo» synes tilpasset dette.

– Både programnavnet «Bilfritt byliv» og utformingen av denne målsettingen gir en klar indikasjon på hva som i realiteten er det ønskede resultatet. Selv om det spesifikt står at de to hovedelementene i målsettingen er «bedre bymiljø» og «økt byliv», virker dette mer som en bieffekt, mens det fremstår for oss som at eliminasjon av biltrafikk i seg selv er hovedmålet, skriver Advokatfirmaet Lønnum i en høringsuttalelse til Plan- og bygningsetaten (PBE).

Ikke tiltro til objektiviteten

Advokatfirmaet har sendt uttalelsen på vegne av Havinvest AS og City Finansiering AS samt «på bakgrunn av egne erfaringer». Eiendomsselskapet City Finansiering eies av Kim Erla, som står på 50. plass på Kapital sin liste over Norges rikeste personer med en estimert reell formue på 4 milliarder kroner. Havinvest AS eies 50/50 av John Hatleskog og Pål Woxen Caspersen. Sistnevnte figurerer også på Kapitals liste over landets 400 rikeste.

– Det er noe vanskelig å ha tiltro til objektiviteten av både områdereguleringen og konsekvensutredningen, og om kommunen i det hele tatt har vært åpen for å vurdere alternative løsninger, som ikke vil medføre at bilkjøring i sentrum blir en umulighet, skriver Advokatfirmaet Lønnum til PBE.

– Lite åpent for vurderinger

Advokatfirmaet mener områdereguleringen, i likhet med det overordnede prosjektet, synes å være «lite åpent for vurderinger av bilens plass i byen».

– Det synes forhåndskonkludert med at privatbilbruk utelukkende er et onde, og samtlige høringer synes tilpasset dette. Når det er sagt, mener vi at det minst dårlige alternativet vil være Variant 2, grunnet færre rene gågater. Også dette alternativet har likevel betydelige mangler. Variant 1 er imidlertid bedre på ett punkt, da det her åpnes for at Rådhusgata langs Kontraskjæret, som en «fleksibel gate», ut fra definisjonene kan brukes som kjørevei. Vi mener denne gjennomkjøringen øst-vest er helt nødvendig, heter det i uttalelsen.

PBE avviser kritikken

Etatsdirektør i Plan- og bygningsetaten, Ellen de Vibe, sier at deres oppgave med områdereguleringen har vært å tilrettelegge for å skape et økt byliv innenfor Ring 1 med redusert privatbilisme.

– I tillegg skal vi utarbeide løsninger som sikrer fotgjengere, syklister, HC-tilgang, kollektivtrafikk og varetransport gode vilkår innenfor planområdet, sier hun, og fortsetter:

– Det betyr ikke det samme som at privatbilbruk sees på som et onde. Vi er glade for alle typer innspill og for at folk engasjerer seg i byutviklingen av Oslo. Tilbakemeldinger fra ulike aktører er verdifulle for å få inn ny kunnskap og fakta. Alle kommentarer vil vurderes, og vil telle med når planforslaget skal justeres før det sendes til politisk behandling. Byen er i endring, og det innebærer også at det offentlige rom endres og tilrettelegges for økt byliv, samtidig som det skal sikres tilgjengelighet til eiendommer og til eksisterende parkeringshus i sentrum, sier de Vibe.

Powered by Labrador CMS