Estate Nyheter

Nyheter – Norge

Erling Fossen mener utbyggerne burde ha fått med befolkningen først. Foto: Ida Næss Wangen

Heier på Montebello-utbyggerne

Urbanist og bydoktor Erling Fossen heier på utbyggerne som vil bygge både høyt og lavt på Husebyplatået. Men han gir dem strykkarakter på prosess.

Tore Årdal

mandag 20. februar 2017 4:00 (Oppdatert 19. februar 2017 22:50)

– Jeg synes det er en selvfølge at omkostningene for at Oslo vokser også må tas på Vestkanten. Da må vi bygge høyt og tett her også. Husebyplatået er dessuten et lukket område, som nå blir åpnet, slik at det ikke klusses med et etablert område, sier Erling Fossen.

Les også: Vil bygge høyt og lavt på Montebello

Han bor selv bor nedenfor den 57 mål store tomten som JM Norge og Miliarium Bolig kjøpte av Statnett i 2014.

– Jeg liker at utbyggerne differensierer slik at det laveste er veldig lavt mens det høyeste er veldig høyt, sier han.

Selv om Fossen er tilhenger av prosjektet, tror han ikke at utbyggerne får det gjennom. Han synes utbyggerne har gjort dårlig forarbeid.

– De burde ha fått med befolkningen først. Det har de ikke gjort. I stedet har det først kommet presseoppslag med bilder av DDR-blokker, og så prøver de å dra inn til folkemøte. Det er utrolig klønete, mener Fossen.

Montebello er i dag ikke utpekt som et prioritert utviklingsområde, slik for eksempel Smestad er. Utbyggerne mener imidlertid at området, med sin kapasitet og størrelse, bør oppgraderes til et prioritert utviklingsområde. I så fall mener Fossen at utbyggerne burde ha vært radikale til bil- og sykkeldeling.

– De kunne lagt opp til en carpool med for eksempel 30 biler og 50 el-sykler og hatt ambisjoner om et tilnærmet bilfritt område. De kan ikke både tilrettelegge for privatbilisme og samtidig ha full fokus på T-banen, sier han.

Fossen mener at Fortidsminneforeningen har helt rett i at den eksisterende infrastrukturen rundt Husebyplatået er dimensjonert for kun å betjene villabebyggelse.

Les også: Slakter Montebello-planene

– Det er helt Texas på de smale veiene i rushtiden. Utbyggerne må sannsynliggjøre at det store trykket kommer på T-banen, og så får folk heller leve med at de der må stå som sild i tønner, sier han.

Nyhetsbrev Norge

Få det beste av Estate Media i din innboks

Siste nyheter Estate Norge

Flyplassparkering på Forus

Nyheter / fredag 21. april 2017

Kjøpte på Alnabru

Nyheter / fredag 21. april 2017

Har valgt hotelldriveren i dette bygget

Nyheter / fredag 21. april 2017

Storprosjekt ved Bjerke Travbane

Nyheter / fredag 21. april 2017

Gigantisk logistikkfond

Nyheter / fredag 21. april 2017

Skyhøy igangsetting av boliger

Nyheter / fredag 21. april 2017

Mest leste nyheter Estate Norge
Tvenge med storprosjektTvenge med storprosjekt 18. april 2017
Selger bygård med 63 leiligheterSelger bygård med 63 leiligheter 20. april 2017
Orkla med gigantprosjekt på SkøyenOrkla med gigantprosjekt på Skøyen 19. april 2017

Siste nytt fra Naringseiendom.no

Lyko til Oslo

Nyheter / fredag 21. april 2017

Med planer om flere butikker.

Sandnes havn til Forus-samarbeidet

Nyheter / torsdag 20. april 2017

Den nye lokasjon gjør det mer attraktivt for Forus-virksomheter å velge sjøtransport.

Mange muligheter på Skøyen

Nyheter / onsdag 19. april 2017

Storebrand Eiendom har store planer for Hoffsveien 1A-E på Skøyen, men holder foreløpig mulighetene åpne for den endelige utformingen.

Leietakerne kan velge og vrake – utenfor sentrum og Sandnes

Nyheter / tirsdag 18. april 2017

11,3 prosent av kontorlokalene i Stavanger står ledige. Men i sentrum og i Sandnes er det lite å velge mellom.

Lederskifte – tar du utfordringen?

Nyheter / mandag 17. april 2017

– Vi står foran et generasjonsskifte, om 20 år kommer få av dagens beslutningstakere til å påvirke samfunnsdebatten.

En ny og grønn bydel

Nyheter / tirsdag 11. april 2017

I Byfjordparken i Stavanger bygges det 55.000 kvadratmeter miljøvennlige næringslokaler.