Estate Nyheter

NYHETER – NORGE

Erling Fossen mener utbyggerne burde ha fått med befolkningen først. Foto: Ida Næss Wangen

Heier på Montebello-utbyggerne

Urbanist og bydoktor Erling Fossen heier på utbyggerne som vil bygge både høyt og lavt på Husebyplatået. Men han gir dem strykkarakter på prosess.

Tore Årdal

mandag 20. februar 2017 4:00 (Oppdatert 19. februar 2017 22:50)

– Jeg synes det er en selvfølge at omkostningene for at Oslo vokser også må tas på Vestkanten. Da må vi bygge høyt og tett her også. Husebyplatået er dessuten et lukket område, som nå blir åpnet, slik at det ikke klusses med et etablert område, sier Erling Fossen.

Les også: Vil bygge høyt og lavt på Montebello

Han bor selv bor nedenfor den 57 mål store tomten som JM Norge og Miliarium Bolig kjøpte av Statnett i 2014.

– Jeg liker at utbyggerne differensierer slik at det laveste er veldig lavt mens det høyeste er veldig høyt, sier han.

Selv om Fossen er tilhenger av prosjektet, tror han ikke at utbyggerne får det gjennom. Han synes utbyggerne har gjort dårlig forarbeid.

– De burde ha fått med befolkningen først. Det har de ikke gjort. I stedet har det først kommet presseoppslag med bilder av DDR-blokker, og så prøver de å dra inn til folkemøte. Det er utrolig klønete, mener Fossen.

Montebello er i dag ikke utpekt som et prioritert utviklingsområde, slik for eksempel Smestad er. Utbyggerne mener imidlertid at området, med sin kapasitet og størrelse, bør oppgraderes til et prioritert utviklingsområde. I så fall mener Fossen at utbyggerne burde ha vært radikale til bil- og sykkeldeling.

– De kunne lagt opp til en carpool med for eksempel 30 biler og 50 el-sykler og hatt ambisjoner om et tilnærmet bilfritt område. De kan ikke både tilrettelegge for privatbilisme og samtidig ha full fokus på T-banen, sier han.

Fossen mener at Fortidsminneforeningen har helt rett i at den eksisterende infrastrukturen rundt Husebyplatået er dimensjonert for kun å betjene villabebyggelse.

Les også: Slakter Montebello-planene

– Det er helt Texas på de smale veiene i rushtiden. Utbyggerne må sannsynliggjøre at det store trykket kommer på T-banen, og så får folk heller leve med at de der må stå som sild i tønner, sier han.

Nyhetsbrev Norge

Få det beste av Estate Media i din innboks

Siste nyheter Estate Norge

Ønsker å bygge 440 boliger

Nyheter / fredag 21. juli 2017

Kjøper stort i England

Nyheter / fredag 21. juli 2017

Ny regulering får konsekvenser for Posten

Nyheter / torsdag 20. juli 2017

Wenaas-hotell solgt

Nyheter / torsdag 20. juli 2017

Løsepengevirus – en trussel også i eiendomsbransjen

Nyheter / onsdag 19. juli 2017

Ny sjef for First Hotels

Nyheter / onsdag 19. juli 2017

Mest leste nyheter Estate Norge
Knallsterkt markedKnallsterkt marked 17. juli 2017
Ønsker å bygge 440 boligerØnsker å bygge 440 boliger 21. juli 2017
Kjøper og selgerKjøper og selger 18. juli 2017

Siste nytt fra Naringseiendom.no

Lyden av suksess

Nyheter / fredag 21. juli 2017

Dette må du vite for å skape gode arbeidsplasser med riktig lyd.

Utvider i Lahaugmoen Næringspark

Nyheter / torsdag 20. juli 2017

Lokalisert mellom Oslo og Gardermoen, rett ved E6 og RV4, mellom Hvam og Gjelleråsen har Anthon B Nilsen Eiendom etablert Lahaugmoen Næringspark, 288 dekar bestående av innkvarteringsboliger, lager-, logistikk- og flerbrukerbygg.

Markedet strammer seg til i sentrum

Nyheter / onsdag 19. juli 2017

DNB Næringsmegling registrerer en høyere etterspørsel etter kontorarealer i sentrum enn langs vest- og østaksen.

Et logestikkmarked i utvikling

Nyheter / tirsdag 18. juli 2017

E-handel har stor påvirkning på logistikkbransjen, og vi har kun sett begynnelsen.

Stor aktivitet i logistikkmarkedet

Nyheter / mandag 17. juli 2017

Det tegnes mange leiekontrakter i et hett logistikkmarked, men leieprisene stiger ikke.

Når leietaker er utleier

Nyheter / fredag 14. juli 2017

Hva skjer når man benytter ulike standardkontrakter for ett og samme leieobjekt?