TRO: Korona har fart stygt med mye av den norske varehandelen, håpet er at det kan snu med julehandelen.
TRO: Korona har fart stygt med mye av den norske varehandelen, håpet er at det kan snu med julehandelen.

Tror på historisk vekst i julehandelen

Hvis alt går som prognosen tilsier, kommer nordmenn til å julehandle for 10 prosent mer i år enn i fjor.

Publisert

Prognosen som er utført av Kvarud Analyse på oppdrag for Virke, viser at bare i desember vil hver og en av oss bruke 11.760 kroner på julehandelen i år, over 1.100 kroner opp fra i fjor.

Totalt i november og desember snakkes det da om 57 milliarder kroner i november og 63 milliarder i desember, ifølge en pressemelding.

LES OGSÅ: Alkohol og mat bidrar til kraftig vekst

– Dette er annerledesåret og julehandelen er intet unntak. Korona og stengte grenser bidrar til at vi forventer historisk vekst i årets julehandel. Samtidig er det store forskjeller på tvers av bransjer og geografi, og en del virksomheter sliter tungt nå som smittevernstiltakene er strammet inn i igjen, sier direktør Harald Jachwitz Andersen i Virke handel.

Korona gjør at vi bruker om lag 20 milliarder kroner mindre på reiser, opplevelser og andre tjenester i årets to siste måneder kontra i fjor. Dette er penger som Virke tror i stor grad blir brukt på varer. Stengte grenser betyr at om lag tre milliarder mat- og drikkekroner over grensa i år blir lagt igjen i Norge.

LES OGSÅ: Skal rive et kvartal for å bygge et kvartal

– Et varig bortfall av grensehandel gi grunnlag for mellom 10.000 og 20.000 nye arbeidsplasser i Norge. Dette er arbeidsplasser vi sårt trenger når antallet arbeidsledige har økt med over 100.000 siden februar. Vi forventer at statsbudsjettet gjør det som trengs for å hente verdiskaping og arbeidsplasser hjem, og senker høye særavgifter som lokker nordmenn over grensen, påpeker han.

Virke minner om at din og min etterspørsel utgjør om lag halvparten av etterspørselssiden i norsk økonomi, og av dette retter omtrent halvparten seg mot varer. I tillegg utgjør omsetningen i november og desember en stor andel av årsomsetningen i detaljhandelen.

LES OGSÅ: Selger halvparten og tar resten selv

En god julehandel er derfor viktig for norsk økonomi, og i år kan det redde mange virksomheter som sliter. Men vinnerne i årets julehandel blir i stor grad er de som har gjort det bra tidligere i år også, som mat og drikke, elektronikk, lavprisbutikker med bredt vareutvalg og netthandel.

Sentrumshandelen i de største byene, hvor bransjer som klær, sko og mote utgjør en stor del av bildet, får det derimot tøft siden så mange sitter på hjemmekontor.

– De har vært hardest rammet av koronakrisen til nå og hadde virkelig trengt tidenes julehandel, understreker Andersen.

LES OGSÅ: Satset på store leiligheter og traff blink

Trenden mot at deler av julehandelen, unntatt mat, flyttes fra desember til november fortsetter i år. I fjor utgjorde novemberhandelen 47,2 prosent av detaljhandelen i årets to siste måneder. I år antas den å ende på 47,6 prosent. Virke antar at norske fysiske butikker og norske nettbutikker omsetter for 3,3 milliarder kroner på Black Friday - et fall på 10 prosent fra i fjor.

Omsetningen under Black Week anslås imidlertid til 15,5 milliarder kroner, opp 1,5 milliarder kroner.

– Utviklingen til en hel tilbudsuke har skjedd over mange år. Pandemien vil antagelig forsterke dette med at tilbudene spres over hele Black Week, og dager ellers i november. Kampanjedagene i november blir bare viktigere, og mange vil nok handle mer på nett, sier Virke-direktøren.