NY: Jeppe Grøttland og Renate Straume i Varig.
NY: Jeppe Grøttland og Renate Straume i Varig.

Varig hentet sjef fra Gjensidige

Jeppe Grøttland blir ny direktør for merkevare, kommunikasjon og marked.

Publisert

– Muligheten til å komme inn tidlig på det som har alle utsikter for å være et nytt norsk teknologieventyr var en jeg måtte gripe. Med solide investorer som Norselab i ryggen bør forutsetningene være gode for å spre og videreutvikle en teknologi som virkelig kan gjøre en forskjell i verden, sier Jeppe Grøttland i en pressemelding.

Bærekraftsteknologi er i vinden som aldri før, og proptech-selskapet Varig ruster nå opp for internasjonal ekspansjon. 1. april startet Grøttland arbeidet med å bygge opp og lede selskapets organisasjon for merkevare, kommunikasjon og marked.

EU-taksonomien kan få fart på sakene

Bygg- og eiendomsbransjen er beregnet å stå for mer enn 40 prosent av det globale klimagassutslippet. Varigs software omgjør all tilgjengelig data ved et bygg til CO2-ekvivalenter og scorer med det byggets status på bærekraft. Fra 1. januar i år begynte utrullingen av EU-taksonomien, som setter klare krav til hvordan selskaper må drive, og rapportere på bærekraft.

– Softwaren gjør det enkelt og forståelig å både komme i gang med og jobbe systematisk med å forbedre byggets miljøavtrykk over tid. Dette gjør at mange selskaper må endre seg. Teknologien vår er tett koblet mot taxonomy-compliance, og gjør den finansielle rapporteringen enklere, sier administrerende direktør Renate Straume.

Media, byrå og stort konsern – nå scale-up

Før han fikk konsernansvaret for content marketing, arbeidet Grøttland som senior prosjektleder på flere av Gjensidiges større markedskampanjer. Han har tidligere arbeidet for PR-byrået Burson-Marsteller i Oslo og London, og Radio 1.

Grøttland har en mastergrad i journalistikk fra RMIT og bachelorgrad i internasjonal markedsføring fra ESADE i Barcelona og BI i Oslo.

Powered by Labrador CMS