REVOLUSJON: Få, om noen, kontobygninger i verden ligner BMWs hovedkontor i München.

Spektakulært bygg: Ikonet i Tyskland er over 50 år gammelt

Kontorbygningen ble bygget på utradisjonelt vis – de fire tårnene står nemlig ikke plantet solid på bakken.

Publisert Sist oppdatert

1960-tallet bragte suksess til den tyske bilprodusenten BMW og i takt med økende salg ble det klart at tiden var moden for å utvide driften. Dermed ble det kjøpt nye fabrikklokaler som et tillegg til hovedfabrikken i München, men det ble raskt klart at administrasjonen der krevde enda mer plass.

I 1968 lanserte ledelsen derfor en konkurranse for sitt nye hovedkontor og inviterte åtte arkitekter. Juryen falt for østerrikeren Karl Schwanzers revolusjonerende modell som var innenfor byens høydebestemmelser. For utfordringen var nemlig byens bygningslov som sa at ingen andre bygninger kan være så høye som hovedkatedralen, Frauenkirche, med sine snaut 99 meter.

Schwanzer så for seg et arkitektonisk landemerke for München, og understreket dessuten behovet for moderne kontorlokaler for sømløs kommunikasjon og samarbeid mellom ansatte, samt en fasade som gjenspeilet selskapets presisjonsteknikk og økonomiske suksess.

Fire sylindre

Arkitekten landet dermed på 99,5 meter, og tårnet som ble bygd ved siden av Olympiaparken og BMWs hovedfabrikk var klart til sommer-OL 1972. De fire søylene som gir kontorbygningen sitt karakteristisk utseende, er ment å ligne formen til fire sylindre i en bilmotor – museumsbygningen utenfor representerer et sylinderhode.

Komplekset er imidlertid mer enn unik fasadearkitektur. De fire sylindrene står nemlig ikke på bakken, men «henger» fra en korsformet stålkonstruksjon på en kjerne i midten. De fire sylindrene ble dermed bygd på bakken og deretter heist oppover ved hjelp av hydraulikk. Metoden var bortimot uhørt i datiden, og ergo kom de øverste etasjene på plass først. Tårnet med drøyt 52 meter i diameter har 22 etasjer hvorav to i kjelleren. 18 er kontorlokaler.

BMW Tower som ble fredet i 1999, omtales som et av de mest bemerkelsesverdige eksemplene på moderne arkitektur i München. Det kostet ca. 100 millioner tyske mark å bygge (ca. 210 millioner millioner 2024-kroner) og var en av noen få eksempler på hengende bygninger i verden, men ingen andre var i nærheten så høye.

P.S. Dagens høyeste bygg i byen er Hochhaus Uptown München med sine 146 meter og 38 etasjer.

Kilder: BMW Wikipedia

BMW hovedkontor ligger ved siden av hovedfabrikken og Olympiastadion fra 1972.
BMW hovedkontor med museet foran.
NYTT: Konstruksjonen i seg selv var banebrytende i sin tid.
BMW hovedkontor har en kjerne som tårnene ble hengt på.
FUTURISTISK: Bygget fra 1960/70-tallet var langt forut for sin tid.
ÅPENT: Arkitekten ville ha åpenhet samarbeid mellom de ansatte.
BMW hovedkontor er en av de høyeste bygningene i München.
NYTT: Konstruksjonen i seg selv var banebrytende i sin tid.
NYTT: Konstruksjonen i seg selv var banebrytende i sin tid.
FREMTID: Kontorlokalene var forut for sin tid da de sto ferdig i 1972.
Powered by Labrador CMS