REVOLUSJON: Få, om noen, kontobygninger i verden ligner BMWs hovedkontor i München.
Foto: BMW AG
Spektakulært bygg: Ikonet i Tyskland er over 50 år gammelt
Kontorbygningen ble bygget på utradisjonelt vis – de fire tårnene står nemlig ikke plantet solid på bakken.
1960-tallet bragte suksess til den tyske bilprodusenten BMW
og i takt med økende salg ble det klart at tiden var moden for å utvide driften.
Dermed ble det kjøpt nye fabrikklokaler som et tillegg til hovedfabrikken i
München, men det ble raskt klart at administrasjonen der krevde enda mer plass.
I 1968 lanserte ledelsen derfor en konkurranse for sitt nye
hovedkontor og inviterte åtte arkitekter. Juryen falt for østerrikeren Karl Schwanzers revolusjonerende modell som var innenfor
byens høydebestemmelser. For utfordringen var nemlig byens bygningslov som sa at ingen andre bygninger kan være så høye som hovedkatedralen, Frauenkirche, med sine snaut 99 meter.
Schwanzer så for seg et arkitektonisk landemerke for München,
og understreket dessuten behovet for moderne kontorlokaler for sømløs kommunikasjon og samarbeid mellom ansatte, samt en fasade som gjenspeilet selskapets presisjonsteknikk
og økonomiske suksess.
Fire sylindre
Arkitekten landet dermed på 99,5 meter, og tårnet som ble
bygd ved siden av Olympiaparken og BMWs hovedfabrikk var klart til sommer-OL
1972. De fire søylene som gir kontorbygningen sitt karakteristisk utseende, er ment å ligne formen til fire
sylindre i en bilmotor – museumsbygningen utenfor representerer et sylinderhode.
Komplekset er imidlertid mer enn unik fasadearkitektur. De
fire sylindrene står nemlig ikke på bakken, men «henger» fra en korsformet
stålkonstruksjon på en kjerne i midten. De fire sylindrene ble dermed bygd på
bakken og deretter heist oppover ved hjelp av hydraulikk. Metoden var bortimot
uhørt i datiden, og ergo kom de øverste etasjene på plass først. Tårnet med drøyt
52 meter i diameter har 22 etasjer hvorav to i kjelleren. 18 er kontorlokaler.
BMW Tower som ble fredet i 1999, omtales som et av de mest
bemerkelsesverdige eksemplene på moderne arkitektur i München. Det kostet ca. 100
millioner tyske mark å bygge (ca. 210 millioner millioner 2024-kroner) og var
en av noen få eksempler på hengende bygninger i verden, men ingen andre var i
nærheten så høye.
P.S. Dagens høyeste bygg i byen er Hochhaus Uptown München med
sine 146 meter og 38 etasjer.
Kilder: BMW Wikipedia