MER EFFEKTIVT: Digital parkeringsløsning ga bedre utnyttelse av Oslotechs parkeringsanlegg i Forskningsparken. Til venstre salgsleder Anders Kjuus-Nordby i Onepark og økonomidirektør Jørn Omland i Oslotech.

Digital parkering sparte et halvt årsverk

Da Oslotech gikk for de digitale løsningene til Onepark i Forskningsparken, ble det spart et halvt årsverk.

Publisert

Oslotech er eier av Forskningsparken, med adressen Gaustadalléen 21 rett ved Universitetet i Oslo. Selskapet sitter på 60.000 kvadratmeter og hadde 172 millioner kroner i leieinntekter i fjor. Selskapet er også utleier av parkeringsanlegget i Forskningsparken, et anlegg som i stor grad brukes av besøkende og pendlere. For å frigjøre ressurser inngikk Oslotech en avtale med Onepark som driftsleverandør på parkeringsanlegget. Det ga et halvt årsverk i besparelser for Oslotech.

– En betydelig gevinst er frigjort tid hos flere avdelinger hos oss. Teknisk avdeling brukte tidligere mye tid på bomanlegget og betalingsløsningen på grunn av ustabilitet og utfordringer med bomanlegget. Resepsjonen fikk som følge av de samme problemene mange kundehenvendelser. Økonomiavdelingen brukte tidligere dessuten mye tid på fakturering og salg av dagsbilletter, sier økonomidirektør Jørn Omland i Oslotech.

Dagens løsning fra Onepark har kameraregistering av inn- og utkjøringer. I tillegg til de besøkende har ca 50 leietakere inngått avtale om leieplass i anlegget. Flere av disse hadde tidligere faste p-plasser. Det har de ikke lenger.

– Ved overgang til kamerasystem og bomfri parkeringsløsning, gjorde vi om alle parkeringsplassene til fri flyt-plasser. Vi hadde dialog med leietakere som mistet sine faste plasser i forkant. Det de fryktet mest var å ikke få parkeringsplass eller få ladet bilen. Men, vi utviklet et område med hurtigladere og de har fortsatt til gode å ikke finne plass til bilen. Ved overgang fra fast plass til fri-flyt ble månedsleien dessuten redusert med ca 30 prosent. For hele parkeringsanlegget har denne løsningen gitt oss bedre kapasitetsutnyttelse av parkeringsanlegget, og selv med reduksjonen i månedsleien og konvertering av noen parkeringsplasser til sykkelparkering, har vi opprettholdt samme omsetning på anlegget, sier Omland.

– Dette er et godt eksempel på effekten av å gå fra fysiske sperringer til digital registering. Sammen med effektive betalingsløsninger og gode lademuligheter blir både våre kunder og deres besøkende langt mer fornøyde, sier salgsleder Anders Kjuus-Nordby i Onepark.

Powered by Labrador CMS