PARKLOKK: Slik ser utviklerne for seg byreparasjonen på Manglerud.

Vil legge lokk over E6 - for park og minst 700 leiligheter

I flere tiår har beboerne på Manglerud i Oslo øst bedt om at motorveien må legges i tunnel. De har blitt møtt med politikerpreik og løftebrudd, men en ny plan kan bety byutvikling av det grønne slaget.

Publisert

Obos og NCC tar ifølge en pressemelding initiativ til å bygge parklokk over motorveien og T-banen på Manglerud. Dette kan gi bydelen en etterlengtet grønn lunge, fjerne trafikkstøy og åpne for opp mot 700 nye Obos-boliger.

Krangelen har gått høylytt i flere tiår om den såkalte Manglerudtunnelen, et gigantisk veiprosjekt som for noen år siden ble anslått å koste over 16 milliarder kroner.

– Vi har alltid støttet planene om å ta grep for å redusere luft- og støyforurensing på Manglerud, men nå synes det som om eksisterende planer ikke lar seg realisere på grunn av manglende finansiering. Vi foreslår derfor en rimelig løsning – et enkelt grønt lokk over E6. En slik byreparasjon vil gi forbedret livskvalitet og sårt tiltrengte boliger og grøntarealer i en del av byen som sliter med trafikkstøy og eksos fra en av Norges mest trafikkerte veier. Vi tror dette kan være en meget god – og ikke minst gjennomførbar – løsning, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i Obos.

Stål, jord og planter

Boliggiganten har engasjert entreprenørselskapet NCC til å utrede bygging av et 400 meter langt og 70 meter bredt lokk over E6. De mener den beste løsningen er å bygge et lokk i stål.

I DAG: Situasjonen på Manglerud har vært uforandret i flere tiår.

Grepet vil binde Manglerud og Høyenhall sammen og gi muligheter for en stor aktivitetspark med gangveier, idrettsbaner og lekeplasser. 

Løsningen er å heise på plass seksjoner med ståltunneler som blir dekket med jord og vegetasjon. Prisen er estimert til mellom 500 og 700 millioner kroner, og mye av regningen kan betales av grunneierne langs motorveien. Byggetiden anslås til mellom to og tre år.

Skaper nye boligfelter

Det kan ikke bygges boliger oppå selve lokket, men med motorveien og T-banen ute av synet kan naboeiendommene utvikles. 

– Bidraget fra utbyggerne vil avhenge av hvor mye det kan bygges langs lokket. Vi har estimert at det kan være rom for opp mot 700 boliger på våre eiendommer langs motorveien. Da kan vårt grunneierbidrag alene dekke omtrent en tredel av regningen, påpeker Kjørberg Siraj og ber politikerne ta med seg forslaget når samferdselavtalen Oslopakke 3 skal reforhandles til våren. 

– Dette er en rimelig og god løsning som ikke løser alt, men som gir flere boliger og et langt bedre bomiljø for flere tusen innbyggere, poengterer Obos-sjefen.

Hvor mange boliger det kan bygges på de andre eiendommene sier ikke meldingen noe om.  

Flere lokk i byen

Han tror tilsvarende løsning kan brukes til byreparasjon andre steder med behov for grøntarealer og trafikkskjerming.

Ifølge NCC er den foreslåtte løsningen godt utprøvd. Metoden blir ofte brukt i forbindelse med bygging av broer, tunneler og underganger.

– Det er relativt rimelig, fleksibelt og enkelt å bygge på denne måten. Vi tror lokket på Manglerud kan prosjekteres og bygges på under tre år. Det er nødvendig å legge om trafikken i perioder, men fordelene er langt større i forhold til alternative løsninger, på grunn av byggetiden og at det er mindre behov for inngripen i eksisterende infrastruktur, sier Per Jonsson som er leder for NCC Infrastructure i Norge.

Powered by Labrador CMS