MEDIEBAKGRUNN: Sunday Power ledes av Jonas Ibsen Brynildsrud og Alexander Rydfjord, som tidligere har hatt direktørjobber i medie- og teknologikonsernet Schibsted. Nå satser de for fullt på solkraft i eiendomsbransjen.
MEDIEBAKGRUNN: Sunday Power ledes av Jonas Ibsen Brynildsrud og Alexander Rydfjord, som tidligere har hatt direktørjobber i medie- og teknologikonsernet Schibsted. Nå satser de for fullt på solkraft i eiendomsbransjen.

Ny norsk start-up med grønn gavepakke til eiendomsbransjen

Sunday Power skal revolusjonere eiendomsbransjen med nytt solcellekonsept.

Publisert

– For byggeiere som ønsker å bidra til det grønne skiftet, er dette helt klart et revolusjonerende konsept. Til nå har grønne tiltak krevd betydelige investeringer, ikke minst solceller. Denne barrieren fjerner vi helt. Vi tar nemlig hele investeringen ved å eie anlegget, slik at byggeier kan få alle fordelene ved solceller – uten å betale for det, sier Jonas Ibsen Brynildsrud, administrerende direktør i Sunday Power.

Forretningsmodellen til Sunday Power er å bygge, investere i og eie solcelleanlegg på store, flate tak. Deretter selger de strømmen som forbrukes av byggeier, tilbake til dem.

– Dette er en kostnad de allerede har, men som nå er helt grønn energi til konkurransedyktig pris. På den måten vinner begge parter, fortsetter han.

Satser på solkraft i eiendomsbransjen

Selskapet ledes av Jonas Ibsen Brynildsrud og Alexander Rydfjord, som tidligere har hatt direktørjobber i medie- og teknologikonsernet Schibsted. Nå satser de for fullt på solkraft i eiendomsbransjen.

– Nå går vi all in på sol, som vi har enormt tro på. Solenergi er fremtidens energikilde, og i eiendomsbransjen er det et skrikende behov etter innovasjon og nye, grønne forretningsmodeller. Konseptet vårt har allerede slått veldig bra an, og vi forventer umiddelbar vekst, sier produktdirektør Alexander Rydfjord.

Behov for informasjon

Selv om Brynildsrud og Rydfjord er nye i jobben, går Sunday Power til markedet med en egenutviklet teknologi, som selskapet har jobbet med i to år under ledelse av blant annet inkubatoren Incubeat AS og rådgivningsselskapet Apex.

– For mange byggeiere er det ikke nok å være grønne. De har også et behov for informasjon, data og profilering av de grønne tiltakene, men der henger teknologien etter. Med vår egenutviklede software PowerUp kan kunden følge den faktiske strømproduksjonen live, utføre ESG- rapportering, eller rett og slett få bedre og mer tilgjengelig innsikt i eget forbruk, sier Rydfjord.

Selv om selskapet har en ambisjon om å gjøre solceller lønnsomt og tilgjengelig for eiendomsbransjen, er det ikke alle bygg som vil kvalifisere til anlegg fra Sunday Power.

– Vi ser kun på tak over 1.000 kvadratmer. I tillegg er byggets forbruk og langsiktighet viktige kriterier for oss. Nå går vi opp investeringsporteføljen for neste år, og vi er interessert i å prate med alle som ønsker å bidra til mindre samlet miljøpåvirkning og lavere klimautslipp gjennom egenprodusert energi, sier Brynildsrud.

Powered by Labrador CMS