HAR PLASS TIL STORE AKTØRER: Det er ikke så mange tomter som kan huse store logistikkaktører i aksen fra Oslo til Gardermoen. Men nå kommer store arealer ut i markedet.
HAR PLASS TIL STORE AKTØRER: Det er ikke så mange tomter som kan huse store logistikkaktører i aksen fra Oslo til Gardermoen. Men nå kommer store arealer ut i markedet.

Klarsignal for første del av storprosjekt

Fabritius Eiendom, Ferd Eiendom og Nordr kan starte byggingen på den første store logistikktomten på 360 mål på Gardermoen.

Publisert

De tre partnerne har gjennom selskapet Oslo Logistikkpark Gardermoen (OLG) jobbet i flere år med det gigantiske lager- og logistikkprosjektet. Tomten ligger øst for Coops logistikkbygg, tett på avkjøringen fra E6 på Gardermoen. Nå har Ullensaker kommunestyre enstemmig vedtatt første del av reguleringen, et område på 360 mål i tomten som kalles GNP1.

– Det er få ledige tomter for lager- og logistikk i nord aksen fra Oslo og vi ser en økende interesse for Gardermoen, spesielt nå som reguleringen er kommet på plass og vi faktisk kan tilby spesialtilpassede nybygg innen relativt kort tid. Dette vil bli et meget viktig lager- og logistikkområde i årene fremover for de aktørene som vil ligge i nordaksen. Dette vil også gi det lokale næringslivet en mulighet til å kunne etablere seg ved E6 og Gardemoen, etterhvert som sentrum i Jessheim utvides raskt. Vi gleder oss nå til å kunne tilby ulike produkter tilpasset leietakernes behov, sier Erik Stensli, daglig leder i OLG.

OLG har to tomter (GNP1 og GNP2) på til sammen 1 million kvadratmeter, og det totale utbyggingspotensialet er på 360.000 kvadratmeter. GNP 1 kan gi 150.000 kvadratmeter lager-, logistikk- og kombinasjonslokaler.

Nå ser Fabritius frem til det videre arbeidet med regulering av det siste området til OLG på Vilbergmoen. Det tomteområdet er på 660 mål, hvor det kan utvikles lager, logistikk og lignende virksomheter.

Gardermoen har styrket seg betraktelig som logistikkområde de seneste årene, med etablering av virksomheter som Coop, Marine Harvest, Volvo Truck Senter og Birger N. Haug.

Powered by Labrador CMS