14.000: Daglig leder i Hybel.no, Christian Rasmussen tror Hybel.no vil runde 14.000 leieforhold under forvaltning i 2021.
14.000: Daglig leder i Hybel.no, Christian Rasmussen tror Hybel.no vil runde 14.000 leieforhold under forvaltning i 2021.

Et must have for utleiere av bolig

Hybel.no fortsetter å tette gapet mot Finn.no som markedsplass for annonsering av bolig til leie.

Publisert Sist oppdatert

Daglig leder i Hybel.no, Christian Rasmussen opplever en solid økning i selskapet, og anslår at Hybel.no vil formidle cirka 130.000 til leie og ønskes leid annonser i 2021.

– Så langt i år ser vi en vekst på 25 prosent i antallet annonser sammenlignet med 2020. Vi estimerer at cirka 25.000 utleiere i år vil finne leietakere via Hybel.no, sier han.

Hybel-plattformen tilbyr også ønskes-leid annonser eller leietakerprofiler. Rasmussen anslår at cirka 60.000 nye leietakerprofiler publiseres i 2021.

– Profilene er verifiserte, og vi ser i høysesongen at halvparten har også utført en kredittsjekk på seg selv. Dette skaper økt trygghet for utleier, sier han.

Rasmussen tror selskapet vil runde 14.000 leieforhold under forvaltning i 2021.

Skal doble antallet leieforhold

Utleieplattformen Hybel Premium ble lansert som en pilot i 2018 for boligutleiere og utleieselskaper.

– Vi lagde en langsiktig plan tilbake i 2016/2017. Våre utleiere hadde behov for et enkelt og effektivt verktøy for å administrere sine leieforhold juridisk riktig og samtidig effektivisere og automatisere tunge prosesser knyttet til driften av sin utleieportefølje, sier han.

– Vi har en veldig fin organisk vekst både på markedsplassen og forvaltningsplattformen. Målet i år var å doble antallet leieforhold under forvaltning. Det er vi i god rute for å klare. Verdibidraget vi gir kundene våre er meget stort og behovet og ønsket om digitalisering og automatisering er sterkt – både fra utleier og leietakers ståsted. Vi merker tydelig at den jevne utleier i stadig større grad er moden for å jobbe mer effektivt og ta i bruk vår digitale plattform, fortsetter Rasmussen.

Gjennom Hybel Premium får utleiere full oversikt over alle leieforhold og utleieeiendommer. Du får full kontroll på hvem som bor hvor, hvem som flytter ut når, alle husleiebetalinger, depositum og garantier, inn- og utflyttingsprotokoller og kontrakter. Du kan opprette digitale leiekontrakter, gratis depositumskonto, og plattformen sørger for automatisk innkreving av husleie og hjelp ved mislighold og inkasso. Indeksregulering er også ivaretatt.

– Mange verdsetter også at leietakerne kan få en egen brukerprofil hvor de finner sin leiekontrakt, sin betalingsinformasjon, som gjør at begge parter kan ha en effektiv dialog via plattformen, påpeker han.

– Utleierne har et komplett produkt integrert i én plattform, uansett hvor du finner leietakerne dine. At plattformen fungerer like godt på mobil blir også høyt verdsatt da mye av jobben for en forvalter må gjøres på farten, legger Rasmussen til.

Jungeltelegrafen

Hybel.no har to fokusområder: teknisk utvikling og kundesuksess. At kundene får god hjelp og oppfølging er det viktigste de gjør.

– De siste årene har vi fått mange ambassadører som anbefaler plattformen til andre. Like viktig er alle de gode innspillene vi får til videreutvikling av plattformen. Hybel Premium er i konstant utvikling også mye takket være engasjerte og dedikerte kunder, sier Rasmussen.

– Jeg har halvert arbeidstimene mine på utleievirksomheten min etter jeg fikk alle leiekontraktene mine digitalt inn på plattformen. Visninger må jeg fortsatt ta hånd om, men resten av arbeidsoppgavene får jeg løst enkelt og smertefritt gjennom Hybel Premium, sier Gaute Gude i Urban Eiendom.

– Baard Schumann mente at Hybel Premium var en løsning som passet perfekt for oss i SeMu Eiendom. Vi fant med én gang ut at her var det mye tid og ressurser å spare på alle deres ulike løsninger innen fakturering, depositum, kontrakter og ikke minst all automatiseringen vi får inn mot våre regnskaper, sier Alv Erik Selvaag i SeMu Eiendom.

Tett dialog med kunden

Rasmussen opplever at de aller fleste av de større Hybel Premium kundene kommer fra tyngre og lite brukervennlige utleieplattformer, regnskapsprogrammer eller mer eller mindre avanserte Excelark, som er utviklet over en årrekke.

– Hovedutfordringen er ofte at automatiseringsgevinster uteblir og at du bruker mye mer tid enn hva som er nødvendig. Mange utleieselskaper føler også at det kan være tungt og vanskelig å sette seg inn i en ny måte å jobbe på, selv om de vet at noe bør gjøres, sier han og understreker at de hjelper sine kunder med å komme i gang, gir skikkelig opplæring og er tilgjengelig ved spørsmål.

Hybel.no har også egne ressurser som jobber med regnskap for å støtte økonomiavdelinger eller eksterne regnskapsførere slik at de får automatisert bokføringen gjennom import av data. – Erfaringene og tilbakemeldingene vi får er at her er det ofte svært mye tid å spare, både løpende gjennom året, men ikke minst også i forbindelse med årsoppgjør og eventuell revisjon, avslutter han.

Powered by Labrador CMS