ØKT FOKUS: Catharina Sletner og Katja Bratseth i Byantropologene forventer økt fokus på FNs bærekraftsmål og nye reguleringer.
– S’en i ESG blir stadig viktigere
Catharina Sletner i Byantropologene mener prosjektene som setter sosial bærekraft som grunnpremiss, bygger en troverdig merkevare raskere og er mer robuste.
– Sosial bærekraft er ikke lenger en «nice
to have», det er en avgjørende faktor for økonomisk suksess og et krav fra et
marked i endring. Akkurat som miljøvurderinger har blitt obligatoriske, vil
dokumentasjon av bedriftens positive samfunnspåvirkning snart være like
selvfølgelig, sier Katja Bratseth, partner i rådgiveren Byantropologene.
Hun og kollega Catharina Sletner forventer
at økt fokus på FNs bærekraftsmål og ventende reguleringer som den sosialt
rettede delen av EU-taksonomien, vil dytte sosial bærekraft i retning fra å
være et ideal til å bli et forretningsverktøyen.
– S’en i ESG vil bli viktigere og
viktigere fremover. Sosial bærekraft er direkte avgjørende for økonomisk
bærekraft fordi det bygger tillit og reduserer risiko. I lokalsamfunn der folk
har god helse og valgmuligheter for arbeid, bolig og fritidsaktiviteter, ser vi
også en mer stabil økonomi. Prosjekter som setter sosial bærekraft som
grunnpremiss, bygger raskere en troverdig merkevare og er mer robuste, sier
Sletner.
Hun leder dette satsingsområdet i
Byantropologene, og mener det er store kostnader forbundet med manglende
sosialt ansvar, blant annet kan man få sosial uro i organisasjonen,
sykefraværet kan bli høyt og selskapet kan få dårlig omdømme.
– En bygning eller et nabolag er aldri
bærekraftig uten at menneskene som skal bruke det, er ivaretatt. For
eiendomsutviklere har vi tidligere vist at aktiv involvering av fremtidige
beboere og aktører gir bedre tilpasning til markedet, mer forutsigbare planprosesser,
og ikke minst; økt tilhørighet og eierskap. Dette prinsippet gjelder også for
en bedrift: når ansatte kunder og lokalsamfunnet føler seg ivaretatt, øker
verdien av bedriften i markedet, sier Katja Bratseth.
På sikt ser Bratseth og Sletner for seg at
en sosial bærekraftsvurdering vil bli like viktig som en miljøvurdering.
Byantropologene utvikler derfor et Sosialt bærekraftsmerke for bedrifter og
organisasjoner.
– Akkurat som man i dag har en
dokumentasjon av byggets miljøprofil, vil et notat som kan legges ved
årsberetningen om bedriftens sosiale fotavtrykk bli et helt sentralt verktøy.
Det handler om å gi banker, investorer og eiere oversikt, redusere risiko og
maksimere verdien i et marked der både grønne og sosiale tall teller mer enn
noen gang, avslutter Sletner.