ØKT FOKUS: Catharina Sletner og Katja Bratseth i Byantropologene forventer økt fokus på FNs bærekraftsmål og nye reguleringer.

– S’en i ESG blir stadig viktigere

Catharina Sletner i Byantropologene mener prosjektene som setter sosial bærekraft som grunnpremiss, bygger en troverdig merkevare raskere og er mer robuste.

Publisert

– Sosial bærekraft er ikke lenger en «nice to have», det er en avgjørende faktor for økonomisk suksess og et krav fra et marked i endring. Akkurat som miljøvurderinger har blitt obligatoriske, vil dokumentasjon av bedriftens positive samfunnspåvirkning snart være like selvfølgelig, sier Katja Bratseth, partner i rådgiveren Byantropologene.

Hun og kollega Catharina Sletner forventer at økt fokus på FNs bærekraftsmål og ventende reguleringer som den sosialt rettede delen av EU-taksonomien, vil dytte sosial bærekraft i retning fra å være et ideal til å bli et forretningsverktøyen.

– S’en i ESG vil bli viktigere og viktigere fremover. Sosial bærekraft er direkte avgjørende for økonomisk bærekraft fordi det bygger tillit og reduserer risiko. I lokalsamfunn der folk har god helse og valgmuligheter for arbeid, bolig og fritidsaktiviteter, ser vi også en mer stabil økonomi. Prosjekter som setter sosial bærekraft som grunnpremiss, bygger raskere en troverdig merkevare og er mer robuste, sier Sletner.

Hun leder dette satsingsområdet i Byantropologene, og mener det er store kostnader forbundet med manglende sosialt ansvar, blant annet kan man få sosial uro i organisasjonen, sykefraværet kan bli høyt og selskapet kan få dårlig omdømme.

– En bygning eller et nabolag er aldri bærekraftig uten at menneskene som skal bruke det, er ivaretatt. For eiendomsutviklere har vi tidligere vist at aktiv involvering av fremtidige beboere og aktører gir bedre tilpasning til markedet, mer forutsigbare planprosesser, og ikke minst; økt tilhørighet og eierskap. Dette prinsippet gjelder også for en bedrift: når ansatte kunder og lokalsamfunnet føler seg ivaretatt, øker verdien av bedriften i markedet, sier Katja Bratseth.

På sikt ser Bratseth og Sletner for seg at en sosial bærekraftsvurdering vil bli like viktig som en miljøvurdering. Byantropologene utvikler derfor et Sosialt bærekraftsmerke for bedrifter og organisasjoner.

– Akkurat som man i dag har en dokumentasjon av byggets miljøprofil, vil et notat som kan legges ved årsberetningen om bedriftens sosiale fotavtrykk bli et helt sentralt verktøy. Det handler om å gi banker, investorer og eiere oversikt, redusere risiko og maksimere verdien i et marked der både grønne og sosiale tall teller mer enn noen gang, avslutter Sletner. 

Powered by Labrador CMS