TRYGG PARKERING: Gründer Hedda Heyerdahl foran Bikeloops installasjoner på Tjuvholmen.
Dette selskapet skal sikre trygg sykkelparkering
Etter å ha vært med på oppstart og salg av Salto Ladestasjoner, er Hedda Heyerdahl i gang med et nytt selskap som skal tilby trygg sykkelparkering i urbane områder.
– Idéen var å gjøre det enkelt, smart og
trygt, slik at faren for tyveri ikke er en terskel for å bruke sykkelen. Med
Bikeloops løsninger kan syklister nå parkere trygt, uavhengig om sykkelen må
parkeres en halvtime, når eieren er på jobb eller stå i sentrum en natt, sier
gründer Hedda Heyerdahl i Bikeloop.
I 2010 var hun med på å starte Salto Ladestasjoner,
et selskap som ble en ledende aktør innen elbillading i Norge før det ble solgt
til DEFA i 2017. Nå jobber hun med å utvikle Bikeloop. De første rommene med trygg
sykkelparkering er nå åpne for publikum på offentlige områder på Tjuvholmen.
– Mange av dagens løsninger, er
godtebutikker for kriminelle. Det er få som ønsker å sette fra seg en
lastesykkel eller annen type sykkel som kan koste opptil 100 000 kroner i
et stativ eller på et hotell, der flere har adgang. Det de er opptatt av er at
sykkelen er 100 prosent trygg, og står der når de kommer tilbake. Det betyr at
sykkelen må stå i et enkelt rom, sier Heyerdahl.
Hun forteller at det i 2023 ble utbetalt
over 165 millioner kroner i erstatning for stjålne sykler. Løsningene til Bikeloop
skal forhindrer tyveri blant annet på offentlige steder, på kjøpesentre,
utenfor bedrifter og i boligområder. Hver sykkel låses inn i sitt eget rom og
brukeren låser det med en app.
I alle utbyggingsprosjekter planlegges
parkering for biler når nye områder skal utvikles. I fremtiden vil
sykkelparkering bli like viktig å planlegge som bilparkering er i dag.
– Eiendomsbransjen bør invitere oss inn i
en tidligfase, for å bidra til at sykkelparkering blir en integrert del av
områdeutviklingen. Da blir det både tryggere å parkere der og løsningen blir
tilpasset miljøet den står i, sier hun.