PÅ SCENEN: Under Proptech Summit fortalte daglig leder Guy Montuelle i Rubus og adm. direktør Jannicke Mansika-Aanstad i Peab Eiendomsutvikling om hvordan Peab Eiendomsutvikling bruker Rubus' analysemodeul.

Bruker proptech for å forbedre kundereisen

Peab Eiendomsutvikling bruker proptech-selskapet Rubus sine løsninger for å effektivisere kundeopplevelsen og sørge for god datahåndtering.

Publisert

Proptech-selskapet Rubus (tidligere Bygr) har ambisjoner om å bli den ledende plattformen for kundereise for boligprosjekter i Norden. Under Proptech Summit, som arrangeres av Proptech Norway og er en del av Oslo Innovation Week, viste daglig leder Guy Montuelle i Rubus og adm. direktør Jannicke Mansika-Aanstad i Peab Eiendomsutvikling hvordan Peab bruker Rubus i sitt system i enkelte deler av kundereisen, blant annet i tilvalgsprosessen og i reklamasjonsperioden.

– Våre kunder gjør èn veldig stor investering, som for mange bare skjer èn gang i livet, og da er det ekstremt viktig for oss å gi dem en god kundeopplevelse, både før bygging, under bygging, ved overlevering og i tiden etterpå, når kunden tar i bruk sitt nye hjem. Vi får data fra Rubus som gir oss svar på ulike spørsmål vi måtte ha, både om egen leveranse og hva kundene opplever, sier Mansika-Aanstad.

Gjennom Rubus sin analysemodul, får Peab et raskt et overblikk over hvilke saker som er meldt inn samt mulighet til å gå ned på detaljnivå, og ned på hver enkelt sak.

– Da får vi en objektiv vurdering av hvordan leveransen vår har vært, hvordan produktene vi tilbyr presterer og ikke minst, boligkjøpernes opplevelse. Vi kan for eksempel lese ut av dataene om en underentreprenør har utfordringer med leveransene - for så å ta tak før det blir et problem for kunden. I tillegg kan vi overvåke prestasjonen til de ulike leverandørene, f.eks. av bad eller kjøkken, slik at Peab kan ta erfaringene med seg videre til senere prosjekter, sier Montuelle.

Jannicke Mansika-Aanstad forteller at Peab Eiendomsutvikling også historisk har hatt mye innsikt om kundeopplevelsen.

– Men forskjellen nå er at vi får det systematisert i ett og samme system, over tid, på tvers av ulike prosjektfaser - og til og med ulike prosjekter. På denne måten blir læringen mye enklere og mer effektiv, i tillegg til at prosessene effektiviseres. Vi har nå besluttet at vi skal bruke Rubus sine løsninger på alle prosjektene som igangsettes.

I tillegg har Rubus utviklet en AI-motor som kan identifisere kundens opplevelse ved å kontinuerlig analysere alle reklamasjonssaker.

- Dette er et godt verktøy fra Rubus som vi gleder oss til å se utvikle seg, ettersom det ligger et stort potensial i å benytte AI for å forbedre både prosesser og kundeopplevelser, sier Mansika-Aanstad.

Rubus hentet 30 millioner kroner i en emisjon før sommeren i år.

– Vi har nesten ikke rørt de pengene. Vi ligger an til å ha god vekst i omsetningen i år, sier Montuelle.

Powered by Labrador CMS