HAR RÅDENE: Arnt Olav Laueng Aardal, partner i BDO Advokater, og Sigmund Olav Lie, partner og bransjeleder for eiendom i BDO.
BDO: – Byggherrer må ta grep for å håndtere risikoen
– Nå er det viktigere enn noen gang å gjøre et godt forarbeid ved kontraktinngåelse med nye eller «gamle» leverandører.
Det sier
Sigmund Olav Lie, partner og bransjeleder for eiendom i BDO. Han mener
utfordrende tider gjør at bygg- og anlegg, og eiendomsbransjen står overfor et
endret risikobilde. En av risokofaktorene BDO trekker frem i Bygg- og anleggsanalysen, er
faren for leverandør- og underleverandørkonkurser.
– For
entreprenører og byggherrer er det derfor svært viktig å ikke bare forstå
risikoene, men også gjennomføre tiltak for å beskytte seg mot potensielle
utfordringer, sier Lie.
BDO
jobber tett på både bygg- og anleggs- og eiendomsbransjen, og har laget en
tiltaksliste som vil bidra til å redusere leverandørrisikoen.
– En
vellykket leverandørstrategi inkluderer ikke bare forberedelser før
kontraktsinngåelse, men også løpende overvåkning og tilpasning, samt
forebygging av interne risikoer, forklarer Arnt Olav Laueng Aardal, partner i
BDO Advokater.
Anbefalte tiltak
BDO-partnerne anbefaler en rekke tiltak for å ta ned risikoen.
• Gjennomfør grundige bakgrunnssjekker
av alle leverandører
Ved å
vurdere leverandørens økonomiske helse og pålitelighet før du inngår avtaler, mener BDO-partnerne at man reduserer risikoen for å samarbeide med selskaper i økonomisk ubalanse.
De oppfordrer også til at man ikke lener seg kun på kredittsjekken. Man må dykke bak tallene og gjøre en grundigere sjekk der
risikoen tilsier det.
BDO-partnerne mener man osgå må inkludere bestemmelser for levering av påbegynte varer, returrettigheter og
handlingsplaner ved konkurs.
– Du må sikre at
du har en ubetinget revisjonsadgang hos leverandøren. Begrens
forhåndsbetalinger – og vurder alternative betalingsstrategier for å minimere
risikoen for store forhåndsbetalinger, sier Lie.
Han oppfordrer til at man undersøker forsikrings- og
garantialternativer, noe som kan redusere de økonomiske konsekvensene ved en leverandørs konkurs. Det er også viktig å lage en rutine for løpende økonomisk
overvåkning og holde jevnlig oversikt over leverandørenes økonomiske tilstand for å oppdage
faresignaler tidlig.
– Man bør også gjennomføre fakturaanalyser for å avdekke eventuelle forsøk på bedrageri, sier Laueng Aardal.
En kultur
som fremmer etikk og ansvarlighet er ifølge BDO-partnerne like viktig som sterke kontrakter.
– Arbeidsmiljøloven krever at alle virksomheter med mer enn fem ansatte skal ha
rutiner for varsling, en varslingskanal. Kravet
gjelder i utgangspunktet bare såkalt intern varsling, altså en varslingskanal
for ansatte, men BDO anbefaler bransjen å sørge for at varslingskanalen også er
tilgjengelig og åpen for ansatte i leverandørkjeden. Det gjør
det enklere for dem som opplever eller ser kritikkverdige forhold å si ifra.
Som en bonus vil dette også kunne hjelpe selskapet inn mot åpenhetsloven og
bærekraftsrapportering.
Lie slår fast at selv om man har langvarige og gode relasjoner med leverandører, så er det dessverre slik
at de aller fleste saker knyttet til økonomiske misligheter internt, medregnet
leverandører, begås av personer som nyter høy tillit.
– Det at du stoler på en
leverandør kan derfor paradoksalt nok gjøre deg mer sårbar. Det betyr
selvfølgelig ikke at man skal gå rundt å mistro alle leverandører, men et godt
forhold til leverandøren betyr ikke at man ikke trenger å følge dem opp.
Endrede økonomiske forutsetninger gjør seg også gjeldende hos leverandører, som
kan ha konsekvenser for deres risikoappetitt.