HAR RÅDENE: Arnt Olav Laueng Aardal, partner i BDO Advokater, og Sigmund Olav Lie, partner og bransjeleder for eiendom i BDO.

BDO: – Byggherrer må ta grep for å håndtere risikoen

– Nå er det viktigere enn noen gang å gjøre et godt forarbeid ved kontraktinngåelse med nye eller «gamle» leverandører.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Sigmund Olav Lie, partner og bransjeleder for eiendom i BDO. Han mener utfordrende tider gjør at bygg- og anlegg, og eiendomsbransjen står overfor et endret risikobilde. En av risokofaktorene BDO trekker frem i Bygg- og anleggsanalysen, er faren for leverandør- og underleverandørkonkurser.

– For entreprenører og byggherrer er det derfor svært viktig å ikke bare forstå risikoene, men også gjennomføre tiltak for å beskytte seg mot potensielle utfordringer, sier Lie.

BDO jobber tett på både bygg- og anleggs- og eiendomsbransjen, og har laget en tiltaksliste som vil bidra til å redusere leverandørrisikoen.

– En vellykket leverandørstrategi inkluderer ikke bare forberedelser før kontraktsinngåelse, men også løpende overvåkning og tilpasning, samt forebygging av interne risikoer, forklarer Arnt Olav Laueng Aardal, partner i BDO Advokater.

Anbefalte tiltak

BDO-partnerne anbefaler en rekke tiltak for å ta ned risikoen.

• Gjennomfør grundige bakgrunnssjekker av alle leverandører

Ved å vurdere leverandørens økonomiske helse og pålitelighet før du inngår avtaler, mener BDO-partnerne at man reduserer risikoen for å samarbeide med selskaper i økonomisk ubalanse.

De oppfordrer også til at man ikke lener seg kun på kredittsjekken. Man må dykke bak tallene og gjøre en grundigere sjekk der risikoen tilsier det.

BDO-partnerne mener man osgå må inkludere bestemmelser for levering av påbegynte varer, returrettigheter og handlingsplaner ved konkurs.

– Du må sikre at du har en ubetinget revisjonsadgang hos leverandøren. Begrens forhåndsbetalinger – og vurder alternative betalingsstrategier for å minimere risikoen for store forhåndsbetalinger, sier Lie.

Han oppfordrer til at man undersøker forsikrings- og garantialternativer, noe som kan redusere de økonomiske konsekvensene ved en leverandørs konkurs. Det er også viktig å lage en rutine for løpende økonomisk overvåkning og holde jevnlig oversikt over leverandørenes økonomiske tilstand for å oppdage faresignaler tidlig.

– Man bør også gjennomføre fakturaanalyser for å avdekke eventuelle forsøk på bedrageri, sier Laueng Aardal.

En kultur som fremmer etikk og ansvarlighet er ifølge BDO-partnerne like viktig som sterke kontrakter. 

– Arbeidsmiljøloven krever at alle virksomheter med mer enn fem ansatte skal ha rutiner for varsling, en varslingskanal. Kravet gjelder i utgangspunktet bare såkalt intern varsling, altså en varslingskanal for ansatte, men BDO anbefaler bransjen å sørge for at varslingskanalen også er tilgjengelig og åpen for ansatte i leverandørkjeden. Det gjør det enklere for dem som opplever eller ser kritikkverdige forhold å si ifra. Som en bonus vil dette også kunne hjelpe selskapet inn mot åpenhetsloven og bærekraftsrapportering.

Lie slår fast at selv om man har langvarige og gode relasjoner med leverandører, så er det dessverre slik at de aller fleste saker knyttet til økonomiske misligheter internt, medregnet leverandører, begås av personer som nyter høy tillit. 

– Det at du stoler på en leverandør kan derfor paradoksalt nok gjøre deg mer sårbar. Det betyr selvfølgelig ikke at man skal gå rundt å mistro alle leverandører, men et godt forhold til leverandøren betyr ikke at man ikke trenger å følge dem opp. Endrede økonomiske forutsetninger gjør seg også gjeldende hos leverandører, som kan ha konsekvenser for deres risikoappetitt.

Powered by Labrador CMS