SATSER: Gründerne Jon Amdahl Martinsen (tv), Thomas Meyer og Amir Folkestad Habhab (th) skal skalere opp for internasjonalt salg.
SATSER: Gründerne Jon Amdahl Martinsen (tv), Thomas Meyer og Amir Folkestad Habhab (th) skal skalere opp for internasjonalt salg.

Proptech-selskap fra null til 100 mill. på tre år

Marketer Technologies har slått seg opp på automatisert markedsføring av eiendom og omsatte for nesten 100 millioner kroner i fjor.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har utviklet en løsning for markedsføring av eiendom som gjør det mulig å lage omfattende digitale markedsføringskampanjer med noen få tastetrykk, godt hjulpet av kunstig intelligens som tar seg av alt fra utforming, nettsider og mediekjøp. Den overvåker også løpende resultatene og optimaliserer, slik at man til enhver tid får mest mulig igjen for budsjett, sier Jon Amdahl Martinsen.

Han er medgründer og direktør for forretningsutvikling i Marketer Technologies. Selskapet har siden oppstarten i august 2016 gått fra 2 til 35 ansatte og fulltids konsulenter, og det er brukt ca. 25 millioner kroner på teknologiutviklingen. Selskapet lanserte først sitt produkt for markedsføring av bruktboliger. Martinsen anslår at de nå markedsfører rundt en tredjedel av alle bruktboligene som selges i det norske markedet, og de er for tiden i omfattende anbudsrunder med noen av de største kjedene i verden.

Omsetningen har steget fra 4,6 millioner kroner i 2017 til 94,8 millioner kroner i fjor (netto 20,9 millioner etter varekost), da det ble bokført et driftsresultat på minus 6,6 millioner kroner. Selskapet har kunder som for eksempel DNB Eiendom, Krogsveen, Sem & Johnsen, Selvaag Bolig, Skanska, AF Gruppen og Solon Eiendom. I utlandet jobber de med store navn som Sotheby's-kjeden i USA, i tillegg til å ha hatt ansvar for den digitale markedsføringen for noen av de mest prestisjetunge boligprosjektene i UK.

– Vårt produkt for nybyggprosjekter ble til ved at vi ble kontaktet av en av våre eiendomsmeglerkunder som slet med salget av et tilsynelatende attraktivt prosjekt. Uten et tydelig bilde av hvem vi skulle nå, og hvordan vi skulle henvende oss til dem, valgte vi å lene oss på den samme datadrevne tilnærmingen som vi var vant med fra bruktboligløsningen vår. Vi laget flere ulike fremstillinger av prosjektet, som ble testet opp mot hverandre for å finne ut hvem de faktiske kjøperne var, og hva de fant appellerende med prosjektet. Kampanjen var en kjempesuksess, og det er nettopp denne metodikken som ble fundamentet i systemet vi i dag leverer til kunder over hele verden, sier produktsjef Thomas Meyer.

Så langt har Marketer kun hentet inn et mindre beløp fra investorer, til tross for henvendelser fra flere internasjonale venturefond. Gründerne sitter fortsatt på over to tredjedeler av aksjene i selskapet. Men nå skal det satses internasjonalt.

– Vi er allerede godt i gang med å ruste opp til en series A i 2021, for å skalere opp internasjonalt salg. Vi er stolte og ydmyke over hva vi har oppnådd så langt, og gleder oss til å ta fatt på neste kapittel, sier daglig leder Amir Folkestad Habhab.