Dette savner vi på kjøpesentrene

Publisert Sist oppdatert

Med sine 36 kjøpesentre under forvaltning er Sektor Gruppen Norges nest største senterforvalter. I det som er landets største kundetilfredshetsundersøkelse i kjøpesenterbransjen ber de hvert år sine kunder om en tilbakemelding på hvor fornøyde de er med senteret de bruker, og ikke minst, hva de savner.

Les også: Ny sjef på storsenteret

Les også: Skrinlegger sentersatsning

Les også: – Fornebu S kan bli en annerledes kjøpesenter

Ønsker nisjebutikker 

I undersøkelsen svarte 50 prosent av de spurte at de savner en eller flere butikker i sentrene. Savnet var høyest blant yngre damer, som også er de som besøker sentrene oftest. Det er et bredt spenn i hvilke butikktyper kundene mener mangler, men kjeder som Gina Tricot, Zara og Vinmonopolet var oftest nevnt. Det var også mange som savnet flere butikker innen elektronikk, hobby og interiør. Undersøkelsen viser også at forbrukeren ønsker flere nisjebutikker. 

Les også: Pizzakjeden Domino´s jakter lokaler

Les også: Expert vil åpne 20-25 nye butikker i Danmark

– Hvert år har kundene gitt tilbakemelding på at de ønsker seg flere nisjebutikker, og ti prosent sier at de kommer tilbake til senteret på grunn av en spesiell butikk, sier markedsdirektør Marianne Håkonsen i Sektor Gruppen. 

I 2010 hadde Sektor Gruppen en kjedekonstellasjon, inkludert franchisetakere, på 97 prosent av de samlede leiekontraktene. Altså var bare tre prosent helt uavhengige gründere. 

Les også: Rusta ruster opp

Les også: Ikea satser Max 

– Dette er et bilde som gjenspeiler situasjonen i de fleste kjøpesenter i Norge, og for å ivareta denne andelen satte vi i gang et konsept med gründerpakker, forteller Håkonsen.  

Gründerpakken skal hjelpe selvstendige næringsdrivende som ikke er en del av en kjede eller franchise til å lykkes med sitt konsept, og gi støtte på de områdene hvor de trenger litt ekstra hjelp. Siden oppstarten har Sektor konvertert rundt 10 prosent av interessentene til noe konkret, og to år etter oppstarten hadde andelen uavhengige gründere økt til fem prosent.

Les også: Obs! må legge ned Hypermarked

Les også: Shopper mer shopping

 – Vi ser ingen stor økning i antall spesialbutikker, men dette skal like fullt være en styrking av de eksisterende butikkene, sier Håkonsen. 

Tilbudet er spesielt tilpasset de som hører til innenfor bransjene klær og sko, hus og hjem, samt servering. 

Les også: Disse kjedene vurderer Norge

– De andre bransjene er tatt av kjedene, så det er ikke slik at man får en masse gründere innen mange forskjellige kategorier.

Vil ha spa…

– Årets undersøkelse viser også at vi har et potensial til å utvikle et bedre tilbud innen tjenester. Vi bruker mere tjenester enn produkter og dette er et større savn enn hva det har vært tidligere, sier Håkonsen. 

Les også: Her blir det ikke handlesenter

Les også: Investorene satser på shopping

I undersøkelsen kommer det frem at 17 prosent av kundene savner et bedre tjenestetilbud. Resultatet viser tydelig at posttjenester er viktig for folk flest. Dessuten savner forbrukeren et bedre serveringstilbud på sentrene. I tillegg vil flere ha helse- og velværerelaterte tjenester, som lege, tannlege og spa, på samme sted som de gjør fra seg handlingen. 

…og barnepass

Det kommer også frem at tjenester som barnepass, personlig shopper og henteluke til forhåndsplukkede varer hører hjemme i det ideelle kjøpesenteret. 

– På tre av våre senter har vi startet et prøveprosjekt i samarbeid med PostNord, hvor man kan forhåndsbestille på nett og enten hente varene i butikk, få det kjørt hjem på døra eller hente det i et automatisk henteskap.

Les også: Selger seg ut av Salto Eiendom

Les også: Ikke fint nok for utenlandsk luksus

Foreløpig er dette under utprøving på Stovner senter i Oslo, Trekanten senter i Asker  og Kolbotn torg i Oppegård.   

– I våre prosjekter ser vi på hvordan vi kan tilby kundene alt det de trenger på ett og samme sted. Vi skal derfor ikke begrense oss og tenke hva et kjøpesenter egentlig skal tilby, men tvert imot være mye mer offensiv og åpne for nye vinklinger, avslutter Håkonsen.

Les også: Kanonstart for Steen & Strøm i 2014

Les også: Nok en pris til Emporia

Powered by Labrador CMS