Færre briter besøkte de fysiske butikkene i november. Foto: elenaburn/Shutterstock.com

Black Friday sendte shopperne online

Handelstall fra Storbritannia viser at Black Friday hadde ingen positiv effekt på de fysiske butikkene. I stedet var det online-handel som stakk av med kundene.

Publisert Sist oppdatert

Det er BBC som skriver om det svake besøkstallet i britiske butikker i november. Ifølge kringkasteren viser tall fra analysebyrået Springboard at antall gjester (målt ved såkalt footfall) falt med 3,2 prosent i november sammenlignet med november i fjor. Tallene gir ifølge BBC «udiskutabelt bevis» på at Black Friday ikke hadde noen fordeler for de fysiske butikkene. Sprinboard har tidligere advart handelsnæringen om at Black Friday-tilbud fra nettbutikker vil gi netthandelen et løft og ramme den fysiske handelen.

– Disse tallene er de verste besøkstallene som Springboard har talt opp siden resesjonen, og vi er faktisk ikke i en resesjon nå. Det er klart at noe betydelig har skjedd med etterspørselen hos forbrukerne, sier markeds- og analysedirektør Diane Wehrle i Springboard til BBC.

Britiske fysiske butikker har slitt kraftig med konkurranse fra netthandel de seneste årene, og situasjonen har ifølge Springboard blitt verre den seneste tiden på grunn av Brexit.

Powered by Labrador CMS