Færre briter besøkte de fysiske butikkene i november. Foto: elenaburn/Shutterstock.com
Black Friday sendte shopperne online
Handelstall fra Storbritannia viser at Black Friday hadde ingen positiv effekt på de fysiske butikkene. I stedet var det online-handel som stakk av med kundene.
Det er BBC som skriver om det svake besøkstallet i britiske butikker i november. Ifølge kringkasteren viser tall fra analysebyrået Springboard at antall gjester (målt ved såkalt footfall) falt med 3,2 prosent i november sammenlignet med november i fjor. Tallene gir ifølge BBC «udiskutabelt bevis» på at Black Friday ikke hadde noen fordeler for de fysiske butikkene. Sprinboard har tidligere advart handelsnæringen om at Black Friday-tilbud fra nettbutikker vil gi netthandelen et løft og ramme den fysiske handelen.
– Disse tallene er de verste besøkstallene som Springboard har talt opp siden resesjonen, og vi er faktisk ikke i en resesjon nå. Det er klart at noe betydelig har skjedd med etterspørselen hos forbrukerne, sier markeds- og analysedirektør Diane Wehrle i Springboard til BBC.
Britiske fysiske butikker har slitt kraftig med konkurranse fra netthandel de seneste årene, og situasjonen har ifølge Springboard blitt verre den seneste tiden på grunn av Brexit.