BESØKSVEKST: Strømmen Storsenter.

Besøkseksplosjon for Strømmen Storsenter

Nesten 100.000 flere har besøkt Strømmen storsenter i årets seks første måneder enn de samme månedene i fjor. Det gir både omsetningsvekst og ambisjoner om videre vekst.

Publisert

– Den som intet våger, intet vinner. Vi er tre kjøpesenter over tre milliarder her i landet og ambisjonen vår er at vi skal nærme oss de to andre betydelig, sier senterdirektør ved Strømmen Storsenter, Per Kristian Trøen.

Senteret har så langt i år hatt en vekst i antallet besøkende med 98.000, samt en omsetningsvekst på 4 prosent, fra 1.337 milliarder i fjor til 1.391 milliarder i år.

Les også: Nytt pol gir kjempeløft for dette senteret

Kniver med LagunenDe tre mestomsettende kjøpesentrene her i landet er Sandvika Storsenter med 3.269 milliarder i 2015, Lagunen Storsenter med 3.131 milliarder og på tredje plass, Strømmen Storsenter med 3.031 milliarder kroner.

– Målet vårt i år er 3,1 milliarder kroner. Da nærmer vi oss Lagunen, men trolig blir det litt for krevende å gå forbi dem i år, sier Trøen, som selvfølgelig er klar over at bergenssenteret skal bygge ut og at det derfor vil bli enda tøffere å kapre andreplassen i fremtiden.

– Vi hadde en voldsom vekst i fjor. Da økte vi med 220 millioner kroner fra året før. Dersom vi klarer 70 til 80 millioner i år er vi fornøyd, sier Trøen.

Les også: Vekst i shopping

Han påpeker at de ligger i et område med mange kjøpesenter og at de derfor er godt fornøyd med den positive utviklingen.

– Vårt fokus er hele tiden å jobbe med utvikle et så godt produkt som mulig. Det å drive kjøpesenter er som å ha en teaterforestilling. Når teppet går opp om morgenen skal alt fungere. Vi har ikke råd til dårlige dager, sier Trøen.

Gardermoen-effektenÅrsaken til at de har hatt en positiv besøksutvikling tror han har å gjøre med flere ting.

– Som senter har vi noen hovedanker, og det er å være gode på mote, sport og interiør. Her har vi lykkes og jeg mener vi begynner å få likte godt tilbud som de fleste forventer å finne i Oslo sentrum. Det har bidratt til å stanse opp en stor del av handelslekkasjen til sentrum, noe som selvfølgelig bidrar til økte besøkstall, sier Trøen.

Han tror også at det økte besøket skyldes det han kaller Gardermoen-effekten.

– Dersom man ser til Sverige, så har man lenge snakket om Arlanda-effekten, nemlig at det på strekningen mellom Arlanda og Stockholm sentrum har blitt økt aktivitet. Vi ser nå det samme her, nemlig økt tilflytting og økt aktivitetsnivå. Det bidrar også til økt trafikk hos oss, sier Trøen.

Les også: Satser 250 millioner kroner på utvikling av kjøpesenter i Drammen

Powered by Labrador CMS