Blir ledende i Europa

Pandox blir etter oppkjøpet av Norgani Europas ledende rendyrkede hotelleiendomsselskap.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Dette gjelder både geografisk spredning, antall hoteller og varemerker. Pandox skriver i en pressemelding at det klart største merkenavnet i nye Pandox blir Scandic, med 45 prosent av inntektene. Choice bidrar med 13 prosent av inntektene gjennom sine tre merkenavn Clarion, Quality og Choice, mens internasjonale Hilton står for 12 prosent av leieinntektene.

Nye Pandox vil bestå av 119 hotelleiendommer i ti land og på 60 steder, med til sammen 24 000 rom, ni operative virksomheter, samt et kongressenter i Helsingfors. Norganis portefølje består av i alt 73 hotelleiendommer i Norden med til sammen 12 900 rom.

Verdien av hotellporteføljen til Pandox kommer etter oppkjøpet til å utgjøre ca. 22 milliarder svenske kroner, altså rundt 18,5 milliarder norske kroner. Årlige leieinntekter er beregnet til 1,7 milliarder svenske kroner, som skulle gi en brutto yield på ca 7,7 prosent, og årlig kontantstrøm er beregnet til rundt 700 millioner svenske kroner. Hoveddelen av porteføljen befinner seg i det Pandox omtaler som voksende og dynamiske cityområder, ved flyplasser og kongressentre. Hotellene er primært segmentert mot kunder i det øvre mellomsegmentet og høyprissegmentet. Sverige står for 49 prosent av leieinntektene til nye Pandox, Finland 13 prosent, Norge 11 prosent og Danmark 6 prosent. Blant de andre landene er Belgia størst, med 7,5 prosent. Pandox skriver at 53 prosent av inntektene kommer fra steder som hovedsakelig har en innenlandsk og mer stabil etterspørsel, typisk svenske regions- og universitetsbyer. De resterende 47 prosent av inntektene kommer følgelig fra internasjonale byer, som er utsatt for større konjunktursvingninger. Stockholm blir den største ”Pandox-byen” med totalt 20 hoteller.

88 prosent av leieinntektene er fra avtaler basert på hotellenes omsetning (RevPar), mens 12 prosent av inntektene er fra virksomheter i egen regi. Pandox får sin del av markedsveksten og utviklingsarbeidet, samtidig som risikoen begrenses gjennom garantinivåer. – Pandox fortsetter å spille en aktiv rolle i omstruktureringen av hotelleiendomsmarkedet. Vi kjenner oss både ydmyke og inspirerte over å få etablere oss som en av de store aktørene i Europa, uttaler adm. direktør Anders Nissen i Pandox i pressemeldingen.

Nissen sier at å sette i gang utviklingsarbeidet, hotell for hotell, er et prioritert område. Flere av Norganis hoteller har som Christian Ringnes uttalte til NEnyheter behov for investeringer, endrede avtaleformer og produktutvikling. Pandox har beregnet disse investeringene til 1,2 milliarder svenske kroner, altså rundt den milliarden Ringnes skisserte. Foto: Scandic

Powered by Labrador CMS