Utfordrer utleiemarkedet for næringsareal

Store mangler i utleieprosessen skal erstattes av proptech-selskapet Speiz sin teknologi.

Publisert

– Hvorfor finnes det ikke en måte å annonsere og markedsføre næringsareal på, som er utformet etter behovene og systemene man har som utleier? Og hvorfor skal gårdeiere betale store summer hver gang de finner en ny leietaker, spør Sondre Magnussen, en av gründerne bak Speiz.

Startupen har siden begynnelsen av året hjulpet selskaper med å finne egnede lager, logistikk og kombinasjonsareal, men har de siste månedene avdekket det de mener er store mangler i utleieprosessen for gårdeiere.

Annonsering er ifølge Speiz tidkrevende og lite tilpasset brukerne i leiemarkedet for næringsareal.

– Det går mye tid på å besvare like spørsmål fra ulike interessenter, samordning av informasjon med gårdeiers interne systemer og det er ingen verktøy som hjelper utleier med å forstå hvilke interessenter som er de mest aktuelle, hverken for ledige areal eller for areal som nærmer seg reforhandling, påpeker Magnussen.

Digitale prosesser for deling av informasjon, kvalifisering av interessenter og kommunikasjon mellom gårdeier og selskaper på leting etter areal skal nå ifølge Speiz halvere tiden gårdeier bruker på å finne den riktige leietakeren. I tillegg skal gårdeiere få muligheten til å teste etterspørselen etter et areal før leiekontrakten reforhandles, ofte til «gjeldende betingelser». – Det finnes foreløpig ingen produkter som lar gårdeiere teste etterspørsel «off market» og dette skal nå løses hos Speiz, sier han, og fortsetter: – Teknologiutviklingen skyter veldig fart i eiendomsbransjen, men av forskjellige grunner så henger utleie av næringsareal etter. Gårdeiere og utleieansvarlige er veldige flinke i sitt fag, men verktøyene de tilbys henger ikke med på utviklingen som skjer i resten av bransjen.

Lanserer nytt verktøy for gårdeiere

Selskapet har nettopp lansert første versjon av et nytt produkt. Hvor gårdeiere kan finne leietakere til ledige areal eller teste etterspørselen for areal som nærmer seg reforhandling. I tillegg får utleieansvarlig tilgang til en prosess som benyttes overfor nye interessenter, slik at all nødvendig informasjon om arealbehov, virksomhet og økonomi innhentes med et par tastetrykk.

– Vi får nå 1–2 nye registreringer per dag, så det er tydelig at markedet synes dette er interessant. På sikt er målet vårt at hele utleieprosessen, annonsering, samhandling med leietakere og kontrakt – skal koste like mye som det en Finn-annonse gjør i dag. Og at den i stor grad håndteres fra gårdeiers egne systemer, avslutter han.

Powered by Labrador CMS