GLOBALE AMBISJONER: Marketer Technologies har kjøpt HomeFair. Sammen har de globale ambisjoner innen datadrevne markedsanalyser for eiendomsbransjen.
GLOBALE AMBISJONER: Marketer Technologies har kjøpt HomeFair. Sammen har de globale ambisjoner innen datadrevne markedsanalyser for eiendomsbransjen.

Norsk proptech-selskap kjøper HomeFair

Marketer Technologies kjøper HomeFair for 20 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

– HomeFair er et unikt teknologiselskap i eiendomsbransjen, og vi er stolte over å kunne inkludere dem i vår ambisiøse plan om å bli en global leder innen proptech. Vi ser stor verdi i deres eksisterende teknologi og ikke minst i menneskene som utgjør HomeFair-teamet. Vi er ekstremt glade for å kunne integrere deres kompetanse med vår egen, sier administrerende direktør i Marketer Technologies, Amir Folkestad Habhab.

Marketer har etablert seg som en betydelig leverandør av automatiserte løsninger for digital markedsføring av boligeiendom. De betjener internasjonale kunder i regioner som Skandinavia, resten av Europa, Nord-Amerika og Australia.

– Vår egenutviklede teknologi og ledende SaaS-løsning muliggjør oppretting av avanserte og datadrevne digitale markedsføringskampanjer med lite manuell involvering. Kampanjer støttes av kunstig intelligens som håndterer alt fra produksjon, design, websider og mediekjøp. Løsningen overvåker kontinuerlig resultatene og optimaliserer kampanjene løpende, og sikrer dermed kundenes maksimale avkastning på sine markedsføringsressurser, forteller Habhab.

Marketer driver også de to eiendomsportalene Newbuilds.com og Eiendom.no som begge er eksklusive for nybygg.

Ideelt posisjonert

HomeFair besitter markedsledende ekspertise innen datahåndtering, avansert analyse og kunstig intelligens.

– Nå vil vi være ideelt posisjonert i det voksende markedet for automatisk genererte rapporter for verdivurderinger og markedsanalyser. Slike rapporter er basert på enorme mengder data og er uvurderlige for både eiendomsmeglere og boligutviklere, og ikke minst for sluttkundene – for å ta bedre og mer faktadrevne kjøps- eller salgsbeslutninger, sier Habhab.

Ved å kombinere kompetanse og teknologi fra begge selskaper, er intensjonen å raskt introdusere globale og markedsledende produkter rettet mot eiendomsmeglere og boligbyggere internasjonalt.

– Vi forventer at disse produktene vil øke meglerkjedenes evne til å sikre nye oppdrag, mens utviklere kan finne støtte i sine investeringsbeslutninger for nye prosjekter med presise og omfattende markedsestimater, sier han.

Bedre rigget for den globale eiendomsbransjen

– Denne transaksjonen representerer et nytt og spennende kapittel også for HomeFair. Vi har blitt overbevist om at vi sammen med Marketer befinner oss i en mye bedre posisjon for å kommersialisere den porteføljen av produkter vi mener er best egnet for den globale eiendomsbransjen. Vi vil nå sammen evaluere alle muligheter for nye produkter, sier Walid Mustapha, styreleder i HomeFair.

Som en del av transaksjonen vil HomeFair-grunnleggerne Walid Mustapha, Henrik Bjerke og Tyrone Nowell, samt deres ansatte bli med over til Marketer. Mustapha har doktorgrad i anvendt matematisk optimalisering, mens Bjerke og Nowell har mastergrader innen henholdsvis fysikk og AI & maskinlæring.

– Det forventes at alle nødvendige og formelle godkjenninger angående oppkjøpet vil være fullført innen utgangen av februar, og at organisasjonene vil starte integrasjonsprosessen like etterpå. Den første produktlanseringen etter transaksjonen forventes å finne sted før sommeren, avslutter Habhab.