Tech:

SALG: Nå har konsernet tatt sin digitale satsing så langt de kan og lar andre ta over.

Kruse Smith selger sin digitale plattform

Salget omfatter rettigheter til tre programplattformer; IPG (integrert prosjektgjennomføring), IPU (integrert prosjektutvikling) og DIP (digital innkjøpsplan).

Publisert Sist oppdatert

- Vi er vi svært opptatt av å effektivisere driften gjennom å digitalisere prosesser innenfor både utvikling og gjennomføring av prosjekter. Vi har høstet gode erfaringer gjennom å utvikle egne løsninger, både når det gjelder egen kompetanse og vurdere effektiviseringsgevinster. Nå har vi tatt dette så langt vi kan og videre utvikling gjøres av et miljø med riktig spisskompetanse, sier konsernsjef Jon Syrtveit i Kruse Smith i en pressemelding.

Dermed selger han deres digitale plattform til teknologi- og innovasjonsselskapet Veni i Stavanger. Det ble etablert i 2018 med Smedvig som hovedeier. Selskapet har samlet domene- og digitaliseringskompetanse og tilbyr tjenester innenfor blant annet bærekraft, VDC, energi, IT- infrastruktur og systemutvikling.

Digitalisering

- Vi overtar en testet og utprøvd programvare for prosjektgjennomføring i tillegg til programplattformer for prosjektutvikling og digital innkjøpsplan som vi ser store muligheter i, påpeker administrerende forteller Nils Olav Nergaard.

Veni vil stå for videre utvikling og kommersialisering av produktene for salg i Norge og internasjonalt.

- Byggebransjen er fremdeles tidlig i digitaliseringsløpet, og det er store effektiviseringsgevinster å hente. I først omgang retter vi oss mot det norske markedet, men gjennom VDC-teamets internasjonale nettverk har vi en inngang mot andre relevante markeder. De samarbeider blant annet med Stanford University, som kanskje er det universitetsmiljøet i verden som er lengst fremme på området og som har lagt mye av grunnlaget for metodikken i verktøyene vi nå overtar, forteller Simen Malmin som er leder for teknologi og innovasjon.

Powered by Labrador CMS