Tech:

Oslo-teamet til Flexspace. Fra venstre: Michael Angelo Justiniano, administrerende direktør, Simen Strandos, intern, og Jens Rask-Jensen, salgssjef.

Fleksible kontorer vil ta markedsandeler

Ifølge JLL vil enhver kontorportefølje bestå av cirka 30 prosent fleksible kontormiljøer allerede innen 2030.

Publisert Sist oppdatert

Etter måneder med korona-lockdown med påfølgende hjemmekontor ser samfunnet igjen lyst på fremtiden, noe som gjenspeiler seg i den økte trafikken og etterspørselen på plattformen til Flexspace.

– Kontormarkedet er på vei tilbake, og selskaper har fremdeles et behov for et fast tilholdssted hvor man kan skape en bedriftskultur. Samtidig ser man et skifte i etterspørselen. Pandemien har fått bedrifter til å tenke seg om to ganger før de låser seg til en 5–10 års leiekontrakt på et tradisjonelt kontor. Kostnader knyttet til utleie utgjør den nest største driftskostnaden etter personalkostnader, Michael Angelo Justiniano, administrerende direktør i Flexspace.

Flexspace formidler fleksible kontorlokaler gratis for selskaper i alle størrelser. Disse fleksible kontorene er fullt utstyrte kontorer av høy standard som er klare til bruk og inkluderer møbler, internett, rengjøring med mer, med tilgang på en rekke flotte felles fasiliteter slik som møterom, kjøkken, lounge osv. Det tilbys dynamiske kontrakter med mulighet for rask innflytting, korte leieavtaler og endring i størrelse.

Spår en voldsom økning

Fleksible kontormiljøer utgjør i volum i underkant av 2 prosent av det totale kontormarkedet i Oslo, og cirka 7 prosent i Amsterdam. Ifølge JLL vil enhver kontorportefølje bestå av cirka 30 prosent fleksible kontormiljøer allerede innen 2030.

– Dette viser at fremtiden er fleksibel, og at Flexspace har et enormt markedspotensial. I Oslo er vi ikke bare først ute, men vi er også den eneste plattformen som spisser seg mot fleksible kontorer. Selv etter kort tid og med vanskelige markedsvilkår har vi bevist at det er etterspørsel for våre tjenester, uttaler Justiniano.

Et fotavtrykk på en kvart million m2

Amsterdam-teamet, Flexspace B.V. Fra venstre: Job Steverink, daglig leder, Martijn Smits og Sander Winterswijk, begge partnere i 1530 Real Estate B.V.

Totalt har Flexspace 15 operatører fordelt på 80 lokasjoner på plattformen i Norge, og 12 operatører fordelt på 74 lokasjoner i Nederland, som startet opp i februar i år som et 50/50 samarbeid med Nederlands ledende uavhengige næringsmegler 1530 Real Estate B.V. Til sammen tilbyr de mer enn 2.000 private kontorer med et fotavtrykk på cirka en kvart million kvadratmeter.

– Siden toppen av restriksjonene har Flexspace hatt positive resultater å vise til. Vi har en omsetning på cirka 2,2 millioner kroner siden oppstart, med ytterligere 2,5 millioner kroner i sannsynlig pipeline. Kontoret i Oslo var lønnsomt i første driftsår, og kontoret i Amsterdam var lønnsomt allerede i andre måned, fremhever Justiniano.

Vi er best

– Vi er en markedsledende formidler av fleksible kontorlokaler i Oslo, og leverer klart best, både hva gjelder antall leads, men også antall signerte kontrakter til det fleksible kontormarkedet. Vårt nederlandske kontor har også raskt fått fotfeste. Lokal tilstedeværelse, rask responstid, og høy grad av service er avgjørende faktorer som kundene setter pris på, i tillegg til at tjenesten er gratis. Kundene verdsetter å bli geleidet gjennom jungelen av tilbydere og ulike konsepter, samt å få synliggjort de mange fordelene sammenlignet med det tradisjonelle kontormarkedet, sier Jens Rask-Jensen, salgssjef i Flexspace.

– Hvem er kundene deres?

– Vi har levert et bredt spekter av kunder og industrier; konsulenter, tech, salg & markedsføring, bank & finans, rekruttering, ideelle organisasjoner, startups med mer. Vi ser en tydelig trend i at flere og større selskaper etterspør fleksible kontorlokaler, både på grunn av de fleksible vilkårene, men også fordi dagens arbeidskraft etterspør et godt og tilrettelagt arbeidsmiljø. Selve kontoret er gjerne mindre enn før, men fellesarealene kompenserer for dette, slik at total boltreplass er større enn tidligere, noe som gir en god dynamikk. Dette gir også rom for interaksjon med andre selskaper man deler fellesarealer med, svarer Rask-Jensen.

– Hva etterspør kundene?

– Det viktigste er at både fellesarealer og selve kontoret holder en relativt høy standard, som ofte sammenfaller med fint design – til en god pris. Møterom som er inkludert i leien scorer høyt, og Flexspace ser at slike all inclusive konsepter signerer i større grad enn de uten. De aller fleste foretrekker å ha private kontorer med tilgang til fine fellesarealer. Det er ikke like viktig med betjent resepsjon, gym og kantine, så lenge kontoret er sentralt lokalisert med gode kollektivmuligheter og har en god adresse. Vi ser også at selskaper nedskalerer antall kontorplasser, da det er sjeldent at absolutt alle ansatte er på kontoret samtidig. Noen er i eksterne møter, andre på hjemmekontor, noen er syke og i permisjon, og noen selskaper har varierende behov for arbeidskraft. Da legger man enkelt til noen flex-medlemskap (plass i åpent landskap) for å kunne ha mer kapasitet når nødvendig, svarer han.

«Hybrid-kontoret» har den siste tiden også blitt et populært tema innen samfunnsdebatten.

Powered by Labrador CMS