BYROM: Utbyggerne ønsker å realisere et prosjekt som står seg over tid og tar hensyn til både byrom, trafikk og historiske omgivelser.Illustrasjon: Oslo Works og Haugen/Zohar
Prestisjeprosjekt ved Aker Brygge: Sikter mot byggestart i 2026
Ferd Eiendom og Vedal har sendt inn det endelige planforslaget for Trekanttomten, mellom Nasjonalmuseet og Aker Brygge.
Ambisjonen er å utvikle et kontorbygg som tilfører byen
attraktive arbeidsplasser, et aktivt bygulv og nye møteplasser i ett av Oslos
mest sentrale områder.
Annonse
– Vi er glade for å nå denne milepælen. Vi ønsker å
realisere et prosjekt som står seg over tid og tar hensyn til både byrom,
trafikk og historiske omgivelser. Oslo fortjener gode byutviklingsprosjekter
som skaper aktivitet og tilhørighet, sier Camilla Krogh, administrerende
direktør i Ferd Eiendom, i en pressemelding.
Annonse
I den offentlige høringsrunden har naboer og andre
interessenter kommet med innspill som har ført til flere justeringer i
prosjektet.
– Innspillene har gjort prosjektet bedre. Vi har redusert
byggehøydene, lagt til rette for tryggere ferdsel med bedre løsninger for
gående og syklende, og innført tiltak som gir mer effektiv trafikkavvikling for
både trikk og taxi. I tillegg har vi gjort ytterligere tilpasninger som både
ivaretar synligheten av den historiske porten inn til Aker Brygge og sikten fra
porten mot Nasjonalmuseet, sier Krogh.
Annonse
Fra Støperilunden mot Ragnar Kalheims plass.Illustrasjon: Oslo Works og Haugen/Zohar
Planforslaget legger til rette for et bygg uten baksider og
med flere innganger, grønne møteplasser og et bygulv som inviterer til
aktivitet og sosial kontakt. To nye byrom skal etableres, samtidig som Ragnar
Kalheims plass og Brynjulf Bulls plass oppgraderes og åpnes for fotgjengere.
Støperigata blir gågate med flere små lokaler og aktive hjørner som skaper liv
i gaten.
– Vår ambisjon er at området skal oppleves som åpent, trygt
og tilgjengelig for alle. Vi ønsker å utvikle et bygg som binder byen sammen og
skaper møteplasser som gir nye måter å bruke området på, sier hun.
Nå er planforslaget sendt inn til endelig behandling hos
Plan- og bygningsetaten før den går videre til politisk behandling på rådhuset.
Planlagt byggestart for prestisjeprosjektet er satt til 2026.
– Planprosessen har vært grundig og preget av godt
samarbeid. Statens vegvesen har imidlertid fremmet en innsigelse til
planforslaget, hvor de nå velger å legge skjønnsmessige vurderinger foran
faglige rapporter. Vi i Ferd Eiendom og Vedal har på vår side lagt grundig
faglig dokumentasjon til grunn for våre vurderinger, og vi mener at
planforslaget står seg godt, sier Krogh.