NY TEKNOLOGI: Forvaltningsleder i Agendo Eiendom, Kurt Alexander Bakkevig, forteller at de har tatt i bruk VR for å vise frem hotellet. (Foto: Torgeir Hågøy)
Virtuell virkelighet inntar hotellbransjen
Den teknologiske utviklingen gir stadig nye muligheter. Et hotell i Bergen har nå lansert virtuell 3D-visning som lar deg oppleve hvordan det faktisk er å stå i rommet før du booker.
– Man kan gå inn på hotellets nettsider og klikke seg fra rom til rom. Har man egne VR-briller kan man ta opplevelsen enda lenger og i praksis også oppleve hvordan det vil være å stå og gå gjennom rommet, sier forvaltningsleder i Agendo Eiendom, Kurt Alexander Bakkevig.
LES OGSÅ: 3D-visualisering av lokalene gav napp hos potensielle leietakere
Først i landet?
Den teknologiske utviklingen raser av gårde i et tempo få klarer å holde helt tritt med. Selv om det vanskelig å henge med i svingene åpner utviklingen for helt nye muligheter, for eksempel i forhold til å vise frem eiendommer på en helt ny måte.
– Jeg har sjekket og jeg har ikke funnet noen andre hoteller i Bergen som viser frem hotellet på denne måten. Jeg har for øvrig heller ikke funnet noen andre hoteller i Norge som tilbyr dette, sier Bakkevig.
Hotellet eies av Holmedal Invest og Steinsland AS (red. anm. Asgeir Steinsland). Driften av hotellet er overlatt til Agendo Eiendom, et annet selskap i Steinslands portefølje.
LES OGSÅ: Eiendomsbransjen står foran en digital revolusjon
Kontrollerer gjestenes forventninger
VR-visningen av hotellet handler selvfølgelig ikke om teknologien i seg selv. Det handler om å lage et hotellkonsept hvor behovet for bemanning er minimalt.
– Det betyr for eksempel at vi ikke har en bemannet resepsjon. Når man sjekker inn på hotellet, så skjer det ved hjelp av en automat hvor man taster inn en kode som man får når man bestiller rommet på nettet, sier Bakkevig.
Han har ikke erfaring fra hotellbransjen fra før, men han har forstått at det er avgjørende å kontrollere gjestenes forventninger.
– Bruken av VR gir oss en unik mulighet til å vise frem hotellet. Dermed har vi også kontroll over forventningene til gjestene. De velger den typen rom de mener passer best, sier Bakkevig.
Selv om de ikke har personell i resepsjonen har de selvfølgelig folk som vasker rommene og som er tilgjengelige på telefon, dersom gjestene skulle ha behov for bistand.
– I og med at vi ikke har andre hoteller i porteføljen er det vanskelig å si hvor høye våre driftskostnader er sammenlignet med andre. Men vi er fornøyd med driften av hotellet så langt, sier Bakkevig.
LES OGSÅ: Bergen har ikke lenger landets beste belegg
Vil ta det ut i eiendomsbransjen
Det er åpenbart også gjestene. Hotellet åpnet dørene i april i fjor og har så langt hatt over 3500 overnattingsgjester.
– De har gitt oss karakteren 4 av 5 og 8,2 av 10 som score på alle reiseportaler. Vi er overbevist om at VR er fremtiden og som forvaltningsselskap har vi ambisjoner om å rulle denne teknologien ut også i resten av eiendomsbransjen, sier Bakkevig.