NY KONTRAKT: Caverion har fått arbeidet med lys, vann og luft i forbindelse med utvidelsen av Lagunen. (Foto: Thon Eiendom)
NY KONTRAKT: Caverion har fått arbeidet med lys, vann og luft i forbindelse med utvidelsen av Lagunen. (Foto: Thon Eiendom)

Tror rullator og handlevogn i fremtiden vil gå hånd i hånd

Hvordan utvikler kjøpesenter-handelen seg fremover? Senterleder i Lagunen, Tone Havneraas, tror det tradisjonelle kjøpesenteret vil transformeres til urbane bysentrum.

Publisert Sist oppdatert

– Allerede nå ser vi konturene av at kjøpesenterutbygging preges av å være hele byutviklingsprosjekter. Overflateparkering vil fjernes til fordel for spennende uteområder som gir mulighet for aktiviteter, møteplasser, uteservering, markeder og konserter, sier senterleder i Lagunen, Tone Havneraas, i en artikkel på Olav Thon sin egen nettside.
– Vi kan heller ikke se bort fra at både aldershjem og sykehjem kan finnes i fremtidens kjøpesenter, sier hun.
Rullator og handlevogn vil med andre ord gå hånd i fremtidens kjøpesenter.

”Click and collect”
Ifølge henne vil man snart kunne gjøre «alt» på et kjøpesenter.
– I tillegg til et økt antall serveringssteder, vil man se at handel kombineres med leiligheter, kontorarbeidsplasser og offentlige tjenestetilbud. Treningssentre og kulturtilbud vil stå helt sentralt, sier hun.
Havneraas tror også en viktig trend blir personalisering av kommunikasjon og digitale løsninger.
– Det vil bli svært lett å tilegne seg informasjon og det kommer nye og enkle betalingsmåter. Kunden vil oppleve langt større grad av bekvemmelighet og en rekke nye servicepunkter, som «click and collect», altså å bestille varen på nett, for så å hente den i butikk, sier Havneraas.

Digital utvikling
Havneraas mener det er viktig å spille på lag med den digitale utviklingen og gi kundene grunn til å kombinere netthandelen med kjøpesenteropplevelsen.
– Vi må tilby det en skjerm ikke kan levere og det man ikke får kjøpt på nett; nemlig mulighet til å ta, føle og kjenne på et produkt, hyggelig atmosfære med et rikelig utvalg spisesteder, altså viktigheten av det sosiale aspektet. For kjøpesentrene handler det nå om å bevege seg over mot nye konsepter og service: «pick-up points» som skiller seg ut, utlevering av varer, pop up-butikker og showrooms.

Fem trender som Thon mener
vil påvirke handleopplevelsen:
1. Alt på ett sted. Butikker, spisesteder, kulturtilbud og helsetjenester samles på ett og samme sted.
2. Personalisering i kommunikasjon og digital utvikling.
3. Betalingsløsninger. I 2017 vil det komme nye og enklere betalingsløsninger.
4. Omnikanal. Flere og bedre omnikanal-konsepter, som innebærer at kunden kan benytte seg av flere kanaler samtidig.
5. Service. Nye og forbedrede servicepunkter som for eksempel «click and collect» og «pick-up points».

Powered by Labrador CMS