VANT BYUTVIKLINGSPRIS: Senterdirektør, Thomas Skålnes og administrerende direktør i Sartor Holding, Ernst M. Einarsen. (Foto: Torgeir Hågøy)
Sartor Storsenter kan bli “Årets kjøpesenter”
Som et av tre sentre, er Sartor Storsenter nominert til tittelen, «Årets kjøpesenter». I fjor var det Vestkanten som stakk av med seieren.
– Vi setter stor pris på å bli nominert, og oppfatter det som en anerkjennelse av den utviklingen vi har gjennomført på Sartor, sier senterdirektør, Thomas Skålnes.
Fra senter til sentrum
Juryen for «Årets Kjøpesenter 2015» har bestemt at Tista senter, Strømmen Storsenter og Sartor Storsenter skal konkurrere om tittelen. Kandidatene er vurdert på områdene intern og ekstern markedsføring, organisering og drift, arkitektur og senterutvikling samt miljø. Kriteriet er at senteret på ett eller flere av disse områdene skal ha gjort noe som er enestående og nyskapende de siste 12 måneder, eller noe som er gjort på en mer fremragende måte enn andre gjør det.
I sin begrunnelse for nominasjonen av Sartor Storsenter skriver juryen at senteret har gjennomført et større ombyggingsprosjekt, en transformasjon fra kjøpesenter til urbant bysentrum med lokal forankring. Senterets byggearbeider vil ikke være ferdige før sommeren 2016, og målet er å bygge fremtidens kjøpesenter, med opplevelser og trivsel, i tillegg til handel i sine 115 butikker/serveringssteder. De har blant annet integreret et eget kinoanlegg (åpning mai 2015) med fem saler og 600 sitteplasser, samt et unikt lokalinspirert vitensenter ”VilVite Sotra” i bygningsmassen.
– Dette er mye mer enn et kjøpesenter, det er byutvikling, sa administrerende direktør i Sartor Holding, Ernst M til Eiendomsmagasinet i fjor høst.
Samlet kan alle investeringene i området koste mellom 15 og 20 milliarder kroner.
Helhetlig og fremtidsrettet
De skriver også at Sartor Storsenter arbeider systematisk for en miljømessig bærekraftig drift, og ble første gang Miljøfyrtårnsertifisert i 2011. Re-sertifisering ble godkjent 30. juni 2015 med Sartor Senterforvaltning AS og 16 butikker/serveringssteder ferdig sertifisert eller med Miljøstatus. Målet er å øke antallet butikker med Miljøstatus/sertifisering i årene som kommer. Andre eksempler på fremtidsrettet miljømessig drift er garasjeanlegget. Dette fungerer som et nærvarmeanlegg som henter energi fra fjellgrunnen til oppvarming og kjøling av senteret og nabolaget.
Arkitektonisk fremstår senteret som et helhetlig og svært moderne senter med mye lys, gode løsninger og høy kvalitet på alle flater. Utvendig fasade i det sentrale bygget er mørkt glass. Dette, sammen med høy kvalitet på uteområdene, gir senteret et eksklusivt og moderne preg. Sartor Storsenter er med sitt unike helhetlige tilbud, svært gode løsninger og flotte arkitektoniske utforming et fremtidens senter og et fremtidig ”shoppingmål” for hele Bergensregionen.
De andre nominerte er Tista senter i Halden og Strømmen Storsenter.
Les også:
Kø av konsepter som vil inn i nytt kjøpesenter
Laber kjøpsinteresse for Åsane Storsenter