VINNERFORSLAGET: Arkitekt, Gudrun Molden, satt i juryen for arkitektkonkurransen for tre av havneområdene i Bergen. Her er hun sammen med styreformann i Bergen og Omland Havnevesen, Øisten Christoffersen. Monica Hennestad er i bakgrunnen. (Foto: Torgeir Hågøy)
Planene kan tidligstrealiseres om ti år
Synes du planene om transformasjon av havnene i Bergen virker spennende? Det vil trolig ta minst ti år før de realiseres.
– Vi må først bygge ferdig Dokken, slik at de aktiviteten vi har på Møhlenpris kan flyttes dit, sier styreformann i Bergen og Omland havnevesen, Øisten Christoffersen.
Tollbodkaien er lettest
Vinnerforslaget for arkitektkonkurransen som Bergen og Omland havnevesen lyste ut desember i fjor ble i dag presentert. Vinnerne er Asplan og Viak og Mad Arkitekter med sitt forslag ”Sammen:kobling”. Planene omhandler transformasjon av havneområdene på Skolten, Tollbodkaien og Møhlenpris. Ifølge Christoffersen er det trolig Møhlenpris-prosjektet som kan realiseres først. Men også her er det altså mye som skal på plass før en realisering kan finne sted.
– Området skal også reguleres, så et tiårsperspektiv er nok det som er realistisk, sier Christoffersen, som legger til at det området som er lettest å gjøre noe med er Tollbodkaien.
– Der er det bare snakk om en fortetting av det som allerede er der. Det har heller ingen betydning for havnevirksomheten, sier Christoffersen.
Aktuelt med private investorer
Veien videre avhenger nå av å få med kommunen på planene, slik at man kan få regulert områdene slik at transformasjonsarbeidet kan begynne. Det vil etter hvert også bli etablert et holdingsselskap med Bergen og Omland Havnevesen og Bergen kommune, hvor det også kan være aktuelt å invitere inn private investorer som kan være med på utviklingen av områdene.
– Det handler om risiko. Vi kan ikke bruke havnekapitalen til hva som helst og det ligger da inne en mulighet om at man kan invitere inn private investorer som da kan være med å utvikle områdene, sier Christoffersen.
Til det beste for Bergen
Leder for Designregion Bergen, Monica Hannestad, er veldig positiv til plane og berømmer Bergen og Omland Havnevesen for det arbeidet de nå har startet.
– Med dette mulighetsstudiet viser Bergen og Omland Havnevesen hvilke muligheter både for bolig, kultur og næring som ligger i det å transformere disse sentrumsområdene. En slik utvikling ville vært det beste for Bergen by, og det er jo også en ønsket utvikling, sier Monica Hannestad i Design Region Bergen.
Hun har vært et av jurymedlemmene som har vært med å bestemme hvilke av de tre ulike forslagene som skulle gå av med seieren.
– Planene bidrar til en fortetting av sentrum, samtidig som man får ned bilbruken, sier Hannestad.