– Året har startet dårlig for Bergens hotelldrivere, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, sier Peter Wiederstrøm i selskapet Wiederstrøm Hotel Consulting, som tilbyr benchmarking-verktøy for hoteller, samt hotellstatistikk med analyse og kommentarer.
RevPAR ned med 22,6 prosent Tallene tale er tydelig. Det er ifølge Wiederstrøm fall på alle parameter. Antall solgte rom har falt med 10 prosent, prisene falt med 8 prosent, samtidig som antall tilgjengelig rom økte med 7 prosent. Dette gav et fall i revPAR (revenue per available room, som i norsk hotellstatistikk-sammenheng oversettes til losjiinntekt eks. MVA per tilgjengelige rom, red. anm). på enorme 22,6 prosent. om. – Selv om dette er en voldsomt nedgang, var det andre byer som hadde enda verre utvikling. Stavanger hadde en revPAR som falt med 29,6 prosent, sier Wiederstrøm. Rombelegget i Bergen har de siste årene hatt et årsbelegg på over 70 prosent. Wiederstrøm har tidligere sagt at de tidene er over. Januar er imidlertid alltid en dårlig måned, men i år ble den elendig. – I Bergen endte romebelegget i januar på 42,2 prosent og romprisen på 833 kroner. Det er ned fra et belegg på 50,1 prosent på samme tid i fjor. Nedgangen er på 15,9 prosent, sier Wiederstrøm.
Vil bli enda tøffere Wiederstrøm sitter ikke med detaljkunnskap om hvilke markeder og segmenter som går ned, og eventuelt opp, men det han hører fra bransjehold er at etterspørselsnedgangen er “oljerelatert”. – Både belegg og priser faller relativt sett mindre i helgene enn i resten av uken i Bergen, men nedgangen er betydelig på alle syv dagene, i snitt, sier han. Han peker på at det har kommet og at det vil komme enda mer romkapasitet inn i markedet, spesielt i 2017. – Da vil det bli mye tøffere. Det er godt at Bergen frem til nå har vært en robust hotellby med et høyt nivå på priser og belegg, samt mange “ben å stå på”, markedsmessig. Byen er attraktiv både for forretningsfolk, kurs/konferanse, kongresser og turister – både nasjonalt og internasjonalt, sier Wiedertrøm.
Nærmer seg et metningspunkt
Wiederstrøm forteller at de fra tid til annen blir kontaktet av aktører som har hotellplaner, også i Bergen. – Selv om hotellprosjekter har lang investeringshorisont og markedet igjen kan snu, er det viktig å vurdere grundig før man iverksetter planer. Bergen begynner å nærme seg et foreløpig metningspunkt på hotelltilbud totalt sett, men det er alltid håp for det rette konseptet. Det vil alltid være både vinnere og tapere i et marked, sier Wiederstrøm.