SUKSESS: Medieindustrien i Bergensområdet genererer bedre resultater enn liknende miljøer rundt om i landet. Ill.: Entra OPF Utvikling / MAD Arkitekter / Placebo Effects
SUKSESS: Medieindustrien i Bergensområdet genererer bedre resultater enn liknende miljøer rundt om i landet. Ill.: Entra OPF Utvikling / MAD Arkitekter / Placebo Effects

Media City får heder i nasjonal arkitektursamling

Sammenslåingen av en rekke mediebedrifter i tilpassede lokaler har økt graden av innovasjon og produktivitet betraktelig.

Publisert Sist oppdatert

Arkitektur skaper verdi er et nasjonalt prosjekt i regi av Arkitektbedriftene i Norge. Ønsket er å formidle de sosiale, miljømessige og økonomiske verdiene gode byggeprosjekter skaper for oppdragsgiver, brukere av bygg, og samfunnet som helhet, samt hvordan arkitektur kan brukes som et verktøy i utviklingen av et mer bærekraftig samfunn, heter det i en pressemelding. Ved Media City Bergen trekkes blant annet frem:

Innovasjonsboost

Høy score på trivsel blant de ansatte

Gjenbruk av materialer ga redusert klimagassutslipp

Reduksjon i eiendomskostnader

LES OGSÅ: Flyttet fra Media City til sentrum

I medieklyngen med sitt utspring fra miljøet rundt TV2 er det utviklet et miljø bestående av en rekke medieselskaper. Høsten 2011 bestemte TV2, NRK, Vizrt, Bergens Tidene, Bergensavisen og Universitetet i Bergen seg for å samlokalisere sine rundt 1.500 ansatte under ett og samme tak. For å dekke behovet til de aktuelle bedriftene trengte klyngen et bygg på 30.000 kvadratmeter. Samlokaliseringen muliggjør interaksjon internt og på tvers av ulike aktører.

– At de ansatte ser hverandre, treffes i lunsjen og har pauser sammen, øker innovasjonen i og mellom selskapene. En undersøkelse gjort i 2018 viste at de ansatte hadde veldig høy score på trivsel. UiB har hatt en klar økning i interessen for fagene sine etter at de flyttet inn i bygget. Byggene har blitt en attraksjon og destinasjon for små og store mediebedrifter, besøkende og innbyggere. Media City Bergen har etablert nytt liv i en del av Bergen sentrum folk flest ikke oppsøkte og er blitt et skandinavisk ikon som setter Bergen på kartet, noe som passer godt med målet om å bli Nordens medieby, skriver Arkitektbedriftene.

LES OGSÅ: Byggherrene må ta større ansvar

Ved å transformere og bygge videre på eksisterende betongstruktur ble det spart 6242 tonn CO2, tilsvarende nesten 50.000 flyturer tur/retur Trondheim. Nærhet mellom funksjoner og medarbeidere reduserer transportutgiftene og gir mulighet til en mer effektiv utnyttelse av felles ressurser.

Bygget er BREEAM-sertifisert til nivået Very Good. Arkitektene fra MAD valgte gjennomgående miljøriktige materialer med lang levetid. Hele prosjekteringsgruppa hadde også høyt fokus på logistikk og avfallshåndtering på byggeplass. Valget om å redusere parkeringskjellerens kapasitet til kun utrykningskjøretøy, samt etableringen av sykkelparkeringer, legger opp til at brukerne i meget liten grad kan bruke bilen til jobb.

LES OGSÅ: Selger i Strandgaten

– Det har stor næringsmessig verdi å være en del av et stort miljø. Ved å samlokalisere felles tjenester som resepsjon, kantine, møterom og produksjonsstudioer, kan alle medlemsbedriftene redusere sine utgifter og få lavere drifts- og kapitalkostnader. Medieindustrien i Bergensområdet genererer bedre resultater enn liknende miljøer rundt om i landet. Selskapene i medieklyngen er en del av et sterkt og dynamisk økosystem som vokser fortere, selger mer og bidrar mer til økonomisk vekst og verdiskapning enn resten av den norske medieindustrien i sin helhet, heter det.

Powered by Labrador CMS