GODT ÅR: Stig Bredvei er gründer og eier av bemanningsbyrået Clockwork. De bemanner bygg- og anleggsbransjen og ligger i år an til å gjøre sitt beste år noen gang. (Foto: Torgeir Hågøy)
– Innlegget gjorde han synlig
Hadde det ikke vært for blogginnlegget og et bredt nettverk i sosiale medier ville trolig Clokwork aldri oppdaget at Fredrik Paulsen var i markedet for en ny jobb.
– Han ville nok ikke kommet i vårt søkelys hadde det ikke vært for dette blogginnlegget, sier salgs- og markedsdirektør, samt gründer og eier av Clockwork, Stig M. Bredvei.
Del av samme nettverk
Det var imidlertid selskapets administrerende direktør, Jostein Hatlebrekke, som oppdaget innlegget til Fredrik Paulsen. Han kjente til Fredrik fra før, og dermed var han en del av hans nettverk. Men var ikke klar over at han var på jobbjakt før han så at blogginnlegget spredde seg på Facebook.
– Jeg tok derfor kontakt med ham og spurte om ikke vi skulle ta en kopp kaffe, sier Hatlebrekke.
Han forteller at saumfaring av blogginnlegg og sosiale medier ikke er måten de vanligvis rekrutterer nye medarbeidere på.
– Vi hadde lyst ut stillingen på vanlig måte, men jeg ser ikke bort fra at det fremover vil bli tiltagende bruk av sosiale medier til dette formålet, sier Hatlebrekke.
Noen skritt videre
Han berømmer Paulsen for den åpenheten han har vist om den situasjonen han selv var i.
– Det er etter hvert vanlig for eksempel på LinkedIn å skrive at man søker nye utfordringer. Fredrik tok dette noen skritt videre og var veldig åpen og fortalte om det som han var oppe i. Det berømmer jeg han for, sier Hatlebrekke.