TIDENES VINTER: Vinteren har vært snøfattig i store deler av landet, men i Myrkdalen har de likevel fått mye snø. Det gir godt belegg og rekordomsetning. (Foto: Sverre Hjørnevik)
TIDENES VINTER: Vinteren har vært snøfattig i store deler av landet, men i Myrkdalen har de likevel fått mye snø. Det gir godt belegg og rekordomsetning. (Foto: Sverre Hjørnevik)

Her gir tidenes dårligste vinterrekordbelegg og økt omsetning

Mens snøen har uteblitt mange steder i Norge opplever Myrkdalen hotel tidenes belegg og rekordomsetning.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tror dette handler om at vinteren er dårlig mange steder. Også hos oss har vi lite snø, mot det vi normalt pleier å ha, men vi er likevel blant de destinasjonene som har mest snø i landet, sier hotelldirektør ved Myrkdalen Hotel, Knut Kettermann.
Tidenes måned
Hotellet har så langt i år et belegg på 70 prosent, mot 65 prosent på samme tid i fjor. Dette er rekord i hotellets historie, som strekker seg tilbake til 2013. Da hadde de et belegg på 52 prosent i samme periode. I 2014 var det 52,5 prosent, mens det i 2015 sank til 50 prosent. 2017 er altså tidenes år i Myrkdalen, til tross for at vinteren har vært den dårligste i manns minne når det gjelder snøforhold.
– Noe av veksten i belegget skyldes nok at vinterferieuken i Bergen i fjor var lagt sammen med påsken. Dermed hadde vi ingen vinterferieuke i februar i fjor, sier Kettermann.
For Myrkdalen som destinasjon førte dette i fjor til at de tapte en omsetning på rundt 2,5 millioner kroner. Dette tar de i år igjen, og vel så det. I årets vinterferieuke har de et belegg på hele 90 prosent.
– Jeg går ikke ut med omsetningstallene våre, men februar blir tidenes måned for oss. Vi har aldri hatt høyere omsetning en måned enn februar i år, sier Kettermann.

Flere utlendinger

Noe av årsaken til dette er ikke bare lite snø andre steder, det er også økt innrykk av engelskmenn.
– Vi har jobbet målrettet mot det utenlandske markedet siden 2014. Først i fjor begynte vi å se resultatene av dette. Hvor mye av belegget de står for tar jeg ikke på sparket, men i uke syv var hotellet nesten fullbooket av engelskmann, samt noe dansker og nederlendere. I forhold til 2014 og 2015 hvor det var nesten ingen er økningen stor, sier Kettermann.
Noe annet som også bidrar til økt belegg er en satsing på midtuke-pakker.
– Dette er et konsept vi har bygget siden 2014, hvor vi tilbyr hotell og skikort i en pakke. Dette har fått god respons og som bidrar til å øke belegget, sier Kettermann.

Også flere østlendinger
Markedsdirektør, Kaia Finne, forteller at de de siste årene også har opplevd økt pågang fra Østlandet.
– I forrige uke, da det var vinterferie på Østlandet, hadde vi mange gjester derfra. I år skyldes det kanskje dårlige snøforhold på Østlandet, men vi tiltrekker oss generelt stadig flere østlendinger, sier Finne.
Hun forteller at selv om de nå i praksis har fullt hus, så er det alltid lurt å ringe for å sjekke.
– Det er ofte noen som faller bort, så man kan jo være heldig, sier Finne.

Powered by Labrador CMS