VIL TIL BERGEN: Et britisk restaurantkonsept har lagt Stavanger på is og konsentrerer etableringen i Norge om Bergen. (Foto: Torgeir Hågøy)
God byplanlegging er ikke nok for å få ned bilbruken
Det er ikke økovennlige byer med kompakt sentrum og bredt servicetilbud som endrer hvordan folk bruker bilen, men beboerne selv.
Fortetting med blanding av boliger og næringsbygg skal oppmuntre til mindre bilbruk. Men i praksis er det først og fremst våre egne reisevaner, mer enn geografisk nærhet, som styrer bilbruken, viser en ny svensk studie, skriver Forskning.no.
Les også:
For mange elendinge eiendomsutviklere
Overvinner geografisk avstand
Erik Elldér ved Handelshögskolan, Göteborgs universitet har foretatt en omfattende undersøkelse av hvordan bygningsmiljø påvirker reisemønsteret.
Han skriver i sin doktorgradsavhandling at – I urban og regional planlegging er det store forhåpninger om at geografisk nærhet, som følge av tett og funksjonsintegrert byggeskikk, skal bidra til en mer bærekraftig hverdagstrafikk– men bygningsmiljø er ikke nok i seg selv:
– Samtidig vil våre økende muligheter til å overvinne geografisk avstand gjennom økende bilhold, forbedret kollektivtrafikk etc. redusere betydningen av nærhet og bygningsmiljøets utforming.
Tyvedobling i aksjonsradius
Elldér viser til at vi i dag beveger oss tjue ganger mer rundt enn vi gjorde for 100 år siden. Der svenskene på begynnelsen av 1900-tallet i gjennomsnitt reiste noen få kilometer daglig, tilbakelegger de nå rundt 45 kilometer hver dag.
En lignende utvikling har skjedd i alle industrialiserte land. I Norge har arbeidsreisenes lengde økt fra rundt 10,5 kilometer i 1985 til 16,3 kilometer i 2013/14, viser tall fra Transportøkonomisk Institutt.
Med denne tilgangen til fleksibel transport og nye muligheter for fjernjobbing blir nærmiljøet mindre viktig enn våre egne preferanser – ikke bare hvor vi velger å jobbe, men hvor vi handler eller tar søndagsturen.
Større fleksibilitet
Særlig har økt fleksibilitet på jobben og muligheter for å jobbe hjemmefra endret reisingen til og fra jobb og gjort nærhet til arbeidsplassen mindre viktig. Hva regionen kan tilby er blitt viktigere enn hva lokalmiljøet kan tilby.
Om man vil satse seriøst på å skape et bærekraftig reisemønster så er det ikke tilstrekkelig å fokusere på arkitektur og bygge tett og blandet, konkluderer Elldér. Byplanlegging må også kombineres med tiltak rettet mot beboerne selv – som for eksempel informasjonskampanjer, billigere kollektivtrafikk eller veiprising, skriver Forskning.no.
Les også:
Bør doble antallet innbyggere i sentrum
Kan ingenting om byutvikling
Warloe er positiv til konverteringer