TØFT: Kjetil Smørås (midten) tror det kan bli krevende tider for hotellene i Bergen fremover. Her er han sammen med Tore Odfjell (t.v.) og arkitekten Eero Koivisto. (Foto: Torgeir Hågøy)
TØFT: Kjetil Smørås (midten) tror det kan bli krevende tider for hotellene i Bergen fremover. Her er han sammen med Tore Odfjell (t.v.) og arkitekten Eero Koivisto. (Foto: Torgeir Hågøy)

Frykter langt tøfferetider for byens hoteller

HOTELL: Bergen får 70 prosent flere hotellrom de neste fem årene. Skal belegget opprettholdes trenger byen 170.000 flere gjestedøgn hvert år.

Publisert Sist oppdatert

– Det er åpenbart at dette blir dramatisk, sier hotelleier Kjetil Smørås, til Dagens Næringsliv.
De to siste årene har Bergen fått over 800 nye hotellrom, men det er bare for blåbær å regne sammenlignet med alle rommene som kommer neste år, skriver avisen.

LES OGSÅ: Åpner hotell midt i hjertet av sentrum

Dersom alle hotellprosjektene blir realisert vil det i perioden fra 2014 til 2020 ha kommet 3650 nye hotellrom i Bergen. Det kommer i tillegg til de 4511 rommene som allerede finnes i byen. Veksten fra og med 2014 er på 81 prosent. Regner man fra og med 2016 er veksten på 70 prosent.
– Det er åpenbart at kapasitetsøkningen i Bergen og omegn blir dramatisk. Belegget vil uten tvil falle. Prisene også. Men jeg har tro på at markedet i sentrum vil bli bedre enn utenfor, sier Smørås til DN.
– Det kommer nok til å bli blodrødt for mange av hotellene fra desember til mars som allerede er blitt tøffe måneder for hotellene i Bergen. Men veksten i turismen gjør at vi nok skal klare oss, sier han.

LES OGSÅ: Han kan være redningen for de Hotel Norge-ansatte

Om alle de nye hotellprosjektene blir realisert, trenger Bergen 170.000 flere gjestedøgn hvert år for å opprettholde belegget. Også reiselivssjef Ole Warberg (56) er bekymret for utviklingen.

– Du kan trygt si at vi får mer enn nok nye hotellrom for en stund. Og vi opplever allerede en svekkelse i volum og pris på grunn av svikten i yrkestrafikken. Det er ikke avskrekkende. I alle fall ikke ennå. Og vi har anmodet bransjen om å vise edruelighet i prissettingen når alle de nye rommene kommer inn i markedet. Vi må være smarte forretningsfolk som ikke konkurrerer altfor mye med hverandre bare på pris. Vi må snarere bidra alle sammen til å gjøre Bergen mer attraktiv, sier reiselivssjef Warberg til DN.
– Men det er klart dette kommer til å bli tøft, legger han til.

Powered by Labrador CMS